

53
9\WYRUHQLH SUtOHåLWRVWL
3UtVWXS DXWRURY NWRUt QHYQtPDM~ SUtOHåLWRVĢ DNR REMHNWtYQH H[LVWXM~FL
IHQRPpQ SUHGSRNODGi WYRUEX SUtOHåLWRVWL SURVWUHGQtFWYRP ĐXGVNHM LQWHUDNFLH
Z tohto SRKĐDGX V~ SUtOHåLWRVWL D WUK\ Y\QDFKiG]DQp Y\WYiUDQp D konštruované
ĐXćPL D EH] LFK LQWHUDNFLH E\ åLDGQH SUtOHåLWRVWL QHMHVWYRYDOL 6DUDVYDWK\
7LHWR SUtOHåLWRVWL P{åX E\Ģ YQtPDQp DNR SUtOHåitosti popísané Schumpeterom,
u NWRUêFK MH SUiYH ĐXGVNi VFKRSQRVĢ WYRULĢ D NRPELQRYDĢ NĐ~þRYi SUL LFK Y]QLNX
3URFHV WYRUE\ SUtOHåLWRVWt QLH MH XUþHQê OHQ VDPRWQêP SRGQLNDWHĐRP WHQ MH
OHQ MHKR V~þDVĢRX D Pi PRåQRVĢ KR RYSO\YQLĢ 1LHOVHQ D kol., 2012).
7DEXĐND 1.2: 3RURYQDQLH SUtOHåLWRVWt
Objavené
Vytvorené
&KDUDNWHU SUtOHåLWRVWL
Objektívne daný fenomén v prostredí
Vzniká interakciou jednotlivcov
9]QLN SUtOHåLWRVWL
Závisí od jej objavenia
Závisí od jej vytvorenia
=GURM SUtOHåLWRVWL
Jednotlivec, ktorý pozoruje existujúce
trhové informácie
Jednotlivec,
NWRUê Y\WYiUD SUtOHåLWRVĢ
na základe vlastnej kreativity
6WDY SUtOHåLWRVWL
3UtOHåLWRVĢ MH VWDELOQi
3UtOHåLWRVĢ MH G\QDPLFNi
7\S SUtOHåLWRVWL
Kirznerovská medzera na trhu
Schumpeterovská tvorba trhu
Zdroj:
Nielsen a kol. (2012) s. 60
7DN SUtOHåLWRVWL NWRUp Y\SOêYDM~ ] Kirznerovho, ako aj Schumpeterovho
SRKĐDGX MH PRåQp Y SRGQLNDWHĐVNRP SURVWUHGt LGHQWLILNRYDĢ SUHWR RWi]ND þL V~
SUtOHåLWRVWL Y\WYiUDQp DOHER REMDYRYDQp, QHPi MHGQR]QDþQ~ RGSRYHć 6~þDVQt
autori (Nielsen a kol., 2012; Sarasvathy a kol., 2002) potvrdzujú existenciu oboch
WêFKWR W\SRY SUtOHåLWRVWt D LFK Y]iMRPQ~ NRPSOHPHQWiUQRVĢ
1.1.4 Podnikanie a zdroje
Ak proces podnikania skúmame z KĐDGLVND MHKR REVDKX, potom jednou
z G{OHåLWêFK REODVWt V~ ]GURMH D k nLP YLDåXca sa teória zdrojov. Odborná literatúra
REVDKXMH YLDFHUp GHILQtFLH ]GURMRY :HUQHUIHOW
]RãLURND GHILQXMH ]GURMH
QDVOHGRYQH Ä=D ]GURM PRåQR SRYDåRYDĢ YãHWNR, þR E\ PRKOR E\Ģ FKiSDQp DNR VLOQi
alebo VODEi VWUiQND SUtVOXãQHM ILUP\ )RUPiOQHMãLH - zdroje firmy v XUþLWRP þDVH E\
PRKOL E\Ģ GHILQRYDQp DNR WLH DNWtYD KPRWQp D nehmotné), ktoré sú temer
permanentne viazané k ILUPH³(Wernerfelt, 1984).
:HUQHUIHOWRYX WHyULX ]GURMRY PRåQR SRYDåRYDĢ ]D YêFKRGLVNový rámec pre
teóriu podnikania a zdrojov v podnikaní.
1
Táto teória bola pôvodne vytvorená vo
1 I NHć VD WUDGXMH åH WHyULH ]GURMRY D LFK G{OHåLWRVĢ VD UR]YLQXOD Y polovici 80-tych a ]DþLDWNRP -
tych rokov, mnohí autori povDåujú prácu Penrose E. T. (1959): The Theory of the Growth of the
Firm, New York: John Willey za tú, ktorá rozpútala diskusiu na tému teórie zdrojov