Background Image
Previous Page  55 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 55 / 340 Next Page
Page Background

53

9\WYRUHQLH SUtOHåLWRVWL

3UtVWXS DXWRURY NWRUt QHYQtPDM~ SUtOHåLWRVĢ DNR REMHNWtYQH H[LVWXM~FL

IHQRPpQ SUHGSRNODGi WYRUEX SUtOHåLWRVWL SURVWUHGQtFWYRP ĐXGVNHM LQWHUDNFLH

Z tohto SRKĐDGX V~ SUtOHåLWRVWL D WUK\ Y\QDFKiG]DQp Y\WYiUDQp D konštruované

ĐXćPL D EH] LFK LQWHUDNFLH E\ åLDGQH SUtOHåLWRVWL QHMHVWYRYDOL 6DUDVYDWK\

7LHWR SUtOHåLWRVWL P{åX E\Ģ YQtPDQp DNR SUtOHåitosti popísané Schumpeterom,

u NWRUêFK MH SUiYH ĐXGVNi VFKRSQRVĢ WYRULĢ D NRPELQRYDĢ NĐ~þRYi SUL LFK Y]QLNX

3URFHV WYRUE\ SUtOHåLWRVWt QLH MH XUþHQê OHQ VDPRWQêP SRGQLNDWHĐRP WHQ MH

OHQ MHKR V~þDVĢRX D Pi PRåQRVĢ KR RYSO\YQLĢ 1LHOVHQ D kol., 2012).

7DEXĐND 1.2: 3RURYQDQLH SUtOHåLWRVWt

Objavené

Vytvorené

&KDUDNWHU SUtOHåLWRVWL

Objektívne daný fenomén v prostredí

Vzniká interakciou jednotlivcov

9]QLN SUtOHåLWRVWL

Závisí od jej objavenia

Závisí od jej vytvorenia

=GURM SUtOHåLWRVWL

Jednotlivec, ktorý pozoruje existujúce

trhové informácie

Jednotlivec,

NWRUê Y\WYiUD SUtOHåLWRVĢ

na základe vlastnej kreativity

6WDY SUtOHåLWRVWL

3UtOHåLWRVĢ MH VWDELOQi

3UtOHåLWRVĢ MH G\QDPLFNi

7\S SUtOHåLWRVWL

Kirznerovská medzera na trhu

Schumpeterovská tvorba trhu

Zdroj:

Nielsen a kol. (2012) s. 60

7DN SUtOHåLWRVWL NWRUp Y\SOêYDM~ ] Kirznerovho, ako aj Schumpeterovho

SRKĐDGX MH PRåQp Y SRGQLNDWHĐVNRP SURVWUHGt LGHQWLILNRYDĢ SUHWR RWi]ND þL V~

SUtOHåLWRVWL Y\WYiUDQp DOHER REMDYRYDQp, QHPi MHGQR]QDþQ~ RGSRYHć 6~þDVQt

autori (Nielsen a kol., 2012; Sarasvathy a kol., 2002) potvrdzujú existenciu oboch

WêFKWR W\SRY SUtOHåLWRVWt D LFK Y]iMRPQ~ NRPSOHPHQWiUQRVĢ

1.1.4 Podnikanie a zdroje

Ak proces podnikania skúmame z KĐDGLVND MHKR REVDKX, potom jednou

z G{OHåLWêFK REODVWt V~ ]GURMH D k nLP YLDåXca sa teória zdrojov. Odborná literatúra

REVDKXMH YLDFHUp GHILQtFLH ]GURMRY :HUQHUIHOW

]RãLURND GHILQXMH ]GURMH

QDVOHGRYQH Ä=D ]GURM PRåQR SRYDåRYDĢ YãHWNR, þR E\ PRKOR E\Ģ FKiSDQp DNR VLOQi

alebo VODEi VWUiQND SUtVOXãQHM ILUP\ )RUPiOQHMãLH - zdroje firmy v XUþLWRP þDVH E\

PRKOL E\Ģ GHILQRYDQp DNR WLH DNWtYD KPRWQp D nehmotné), ktoré sú temer

permanentne viazané k ILUPH³(Wernerfelt, 1984).

:HUQHUIHOWRYX WHyULX ]GURMRY PRåQR SRYDåRYDĢ ]D YêFKRGLVNový rámec pre

teóriu podnikania a zdrojov v podnikaní.

1

Táto teória bola pôvodne vytvorená vo

1 I NHć VD WUDGXMH åH WHyULH ]GURMRY D LFK G{OHåLWRVĢ VD UR]YLQXOD Y polovici 80-tych a ]DþLDWNRP -

tych rokov, mnohí autori povDåujú prácu Penrose E. T. (1959): The Theory of the Growth of the

Firm, New York: John Willey za tú, ktorá rozpútala diskusiu na tému teórie zdrojov