

48
ktoré sú dané od narodenia a PDM~ SR]LWtYQ\ YSO\Y QD SRGQLNDWHĐVN~ DNWLYLWX
MHGQRWOLYFRY =iURYHĖ VNXWRþQRVĢ, åH MHGQRWOLYHF Y\UDVWDO Y rodine, v NWRUHM URGLþLD
SRGQLNDOL Pi WLHå QD MHKR VNORQ N podnikaniu pozitívny vplyv. 3RGĐD 6KDQH
JHQHWLND QHSULDPR RYSO\YĖXMH VNlon k podnikaniu, prostredníctvom osobnostných
vlastností, kognitívnych schopností, úrovne aktivity a podobne. Na druhej strane,
ak by charakterové danosti a JHQHWLND EROL MHGLQêPL IDNWRUPL RYSO\YĖXM~FLPL
SRGQLNDWHĐVNp VNORQ\ ĐXGt SRGQLNDWHĐVNp Y]GHODQLH E\ VWUiFDOR DNêNRĐYHN ]P\VHO
ýORYHN VD SRGQLNDWHĐRP VWiYD
$NR Xå EROR VSRPHQXWp GUXKê SUtVWXS N RWi]NH WRKR DNR Y]QLNi SRGQLNDWHĐ
a NWR WR MH VWDYLD QD K\SRWp]H åH MHGQRWOLYHF VD SRGQLNDWHĐRP VWiYD 7HQWR SURFHV
nesúvisí s jeho osobnostnými charakteristikami a YODVWQRVĢDPL DOH SUHGRYãHWNêP
s H[WHUQêPL IDNWRUPL RYSO\YĖXM~FLPL MHGQRWOLYFD SRþDV MHKR åLYRWD 9 literatúre je
YLDFHUR SUtVWXSRY NWRUp WHQWR SURFHV Y\VYHWĐXM~ D V~ SUH Y]QLN SRGQLNDWHĐVNpKR
správania relevantné.
Zameranie na výchovu a GHPRJUDILFNp FKDUDNWHULVWLN\ SRXND]XMH QD WR åH
MHGQRWOLYHF MH RYSO\YQHQê GR YHĐNHM PLHU\ YêFKRYRX SRGSRUXM~FL URGLþLD URGLþLD
podnikatelia), ale aj demografickými faktormi a faktormi externého prostredia
(vzdelanie, pohlavie, vek, pracovné skúsenosti) (Hisrish a Peters, 2001).
Prístup, ktorý skúma prostredie jednotlivca a MHKR YSO\Y QD SRGQLNDWHĐVN~
aktivitu, bol základom na Y\WYRUHQLH UiPFD ]DFK\WiYDM~FHKR NWRUp YRQNDMãLH
IDNWRU\ PDM~ YSO\Y QD WYRUEX Y]QLN SRGQLNDWHĐD D podnikania. Tento model sa
opiera o VNXWRþQRVĢ åH SRGQLNDWHĐ MH SUL LGHQWLILNRYDQt KRGQRWHQt D organizovaní
SUtOHåLWRVWt RYSO\YQHQê LQWHUDNFLRX V inými jednotlivcami, ako aj komponentmi
SURVWUHGLD 7R þL VD MHGQRWOLYHF VWDQH SRGQLNDWHĐRP WHGD ]iYLVt QD VLWXiFLiFK
a skúsenostiach, ktoré ho v SULHEHKX åLYRWD RYSO\YĖXM~ $XWRUL WRKWR SUtVWXSX
argumentujú, åH QHH[LVWXMH MHGHQ VS{VRE, akým sa jednotlivec stáva SRGQLNDWHĐRP
WDN DNR H[LVWXMH PQRåVWYR VS{VRERY, akými vznikajú nové podniky, aj ako sa mení
spôsob, akým tieto podniky fungujú (Gartner, 1985). Model, ktorý je na základe
WRKWR SUtVWXSX Y\WYRUHQê REVDKXMH ãW\UL NRPSRQHQW\ RYSO\YĖXM~FH SRGQLNDWHĐVNê
proces - jednotlivca, prostredie, procesy a organizácie, ktoré sa navzájom
RYSO\YĖXM~
Tak, DNR MH MHGQRWOLYHF RYSO\YQHQê YRQNDMãtP SURVWUHGtP WR þL VD VWDQH
SRGQLNDWHĐRP, závisí aj od jeho kognitívneho procesu – teda toho, ako jednotlivec
vníma svoje prostredie a seba samého (Mitchell a kol., 2002). Zameranie je teda na
jeho intelekt, skôr ako na jeho vlastnosti. Tento prístup identifikuje tri kognitívne
charakteristiky, ktoré súvisia s Y\XåtYDQtP SRGQLNDWHĐVNêFK SUtOHåLWRVWt 6KDQH
2003):
-
Podnikatelia sú opWLPLVWLFNHMãt Y spracovaní podnetov - a sú tak
RGKRGODQHMãt QD Y\XåLWLH SUtOHåLWRVWL DM QDSULHN QHLVWRWH YêVOHGNX