Background Image
Previous Page  50 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 50 / 340 Next Page
Page Background

48

ktoré sú dané od narodenia a PDM~ SR]LWtYQ\ YSO\Y QD SRGQLNDWHĐVN~ DNWLYLWX

MHGQRWOLYFRY =iURYHĖ VNXWRþQRVĢ, åH MHGQRWOLYHF Y\UDVWDO Y rodine, v NWRUHM URGLþLD

SRGQLNDOL Pi WLHå QD MHKR VNORQ N podnikaniu pozitívny vplyv. 3RGĐD 6KDQH

JHQHWLND QHSULDPR RYSO\YĖXMH VNlon k podnikaniu, prostredníctvom osobnostných

vlastností, kognitívnych schopností, úrovne aktivity a podobne. Na druhej strane,

ak by charakterové danosti a JHQHWLND EROL MHGLQêPL IDNWRUPL RYSO\YĖXM~FLPL

SRGQLNDWHĐVNp VNORQ\ ĐXGt SRGQLNDWHĐVNp Y]GHODQLH E\ VWUiFDOR DNêNRĐYHN ]P\VHO

ýORYHN VD SRGQLNDWHĐRP VWiYD

$NR Xå EROR VSRPHQXWp GUXKê SUtVWXS N RWi]NH WRKR DNR Y]QLNi SRGQLNDWHĐ

a NWR WR MH VWDYLD QD K\SRWp]H åH MHGQRWOLYHF VD SRGQLNDWHĐRP VWiYD 7HQWR SURFHV

nesúvisí s jeho osobnostnými charakteristikami a YODVWQRVĢDPL DOH SUHGRYãHWNêP

s H[WHUQêPL IDNWRUPL RYSO\YĖXM~FLPL MHGQRWOLYFD SRþDV MHKR åLYRWD 9 literatúre je

YLDFHUR SUtVWXSRY NWRUp WHQWR SURFHV Y\VYHWĐXM~ D V~ SUH Y]QLN SRGQLNDWHĐVNpKR

správania relevantné.

Zameranie na výchovu a GHPRJUDILFNp FKDUDNWHULVWLN\ SRXND]XMH QD WR åH

MHGQRWOLYHF MH RYSO\YQHQê GR YHĐNHM PLHU\ YêFKRYRX SRGSRUXM~FL URGLþLD URGLþLD

podnikatelia), ale aj demografickými faktormi a faktormi externého prostredia

(vzdelanie, pohlavie, vek, pracovné skúsenosti) (Hisrish a Peters, 2001).

Prístup, ktorý skúma prostredie jednotlivca a MHKR YSO\Y QD SRGQLNDWHĐVN~

aktivitu, bol základom na Y\WYRUHQLH UiPFD ]DFK\WiYDM~FHKR NWRUp YRQNDMãLH

IDNWRU\ PDM~ YSO\Y QD WYRUEX Y]QLN SRGQLNDWHĐD D podnikania. Tento model sa

opiera o VNXWRþQRVĢ åH SRGQLNDWHĐ MH SUL LGHQWLILNRYDQt KRGQRWHQt D organizovaní

SUtOHåLWRVWt RYSO\YQHQê LQWHUDNFLRX V inými jednotlivcami, ako aj komponentmi

SURVWUHGLD 7R þL VD MHGQRWOLYHF VWDQH SRGQLNDWHĐRP WHGD ]iYLVt QD VLWXiFLiFK

a skúsenostiach, ktoré ho v SULHEHKX åLYRWD RYSO\YĖXM~ $XWRUL WRKWR SUtVWXSX

argumentujú, åH QHH[LVWXMH MHGHQ VS{VRE, akým sa jednotlivec stáva SRGQLNDWHĐRP

WDN DNR H[LVWXMH PQRåVWYR VS{VRERY, akými vznikajú nové podniky, aj ako sa mení

spôsob, akým tieto podniky fungujú (Gartner, 1985). Model, ktorý je na základe

WRKWR SUtVWXSX Y\WYRUHQê REVDKXMH ãW\UL NRPSRQHQW\ RYSO\YĖXM~FH SRGQLNDWHĐVNê

proces - jednotlivca, prostredie, procesy a organizácie, ktoré sa navzájom

RYSO\YĖXM~

Tak, DNR MH MHGQRWOLYHF RYSO\YQHQê YRQNDMãtP SURVWUHGtP WR þL VD VWDQH

SRGQLNDWHĐRP, závisí aj od jeho kognitívneho procesu – teda toho, ako jednotlivec

vníma svoje prostredie a seba samého (Mitchell a kol., 2002). Zameranie je teda na

jeho intelekt, skôr ako na jeho vlastnosti. Tento prístup identifikuje tri kognitívne

charakteristiky, ktoré súvisia s Y\XåtYDQtP SRGQLNDWHĐVNêFK SUtOHåLWRVWt 6KDQH

2003):

-

Podnikatelia sú opWLPLVWLFNHMãt Y spracovaní podnetov - a sú tak

RGKRGODQHMãt QD Y\XåLWLH SUtOHåLWRVWL DM QDSULHN QHLVWRWH YêVOHGNX