

50
7DEXĐND 1.1: 3RGQLNDWHĐ VD URGt DOHER MH WYRUHný (
%RUQ YV 0DGH
)
Rodení
Tvorení
.WR MH SRGQLNDWHĐ
âSHFLILFNê ÄYHĐNê þORYHN³
9ãHWFL VPH SRWHQFLiOQL SRGQLNDWHOLD
Vnímanie
SRGQLNDWHĐD
Stabilné v
þDVH
-
UD] SRGQLNDWHĐ
QDYåG\ SRGQLNDWHĐ
3RGQLNDWHĐ MH IRUPRYDQê D
tvorený
prostredníctvom procesu
Stimulácia
Vnútorné charakterové vlastnosti
Externé faktory
Zameranie výskumu
Charakterové vlastnosti súvisiace
s
SRGQLNDWHĐVNRX RVREQRVĢRX
Interakcia jednotlivcov a faktory prostredia,
kognitívny proces a identita
Ciele
6FKRSQRVĢ SUHGYtGDĢ D
XUþLĢ NWR
je
a
NWR QLH MH SRGQLNDWHĐRP
3RFKRSLĢ SRGQLNDWHĐD D
proces jeho tvorby
Zdroj: Nielsen a kol. (2012) s. 36
V V~þDVQRVWL VD YLHPH QD SRGQLNDQLH SR]ULHĢ FH] RSWLNX RERFK WêFKWR
SUtVWXSRY .DåGpKR SRGQLNDWHĐD DNR DM SRGQLNDQLH, P{åHPH YQtPDĢ
SURVWUHGQtFWYRP WRKR DNR ãSHFLILFNp SRGQLNDWHĐVNp FKDUDNWHULVWLN\ D danosti
RYSO\YQLOL MHKR YVWXS GR SRGQLNDQLD 7DNWLHå VD YLHPH QD URYQDN~ VLWXiFLX SR]ULHĢ
prostredníctvom toho, ako interakcia s inými, výchova, vzdelanie a kontext daného
MHGQRWOLYFD RYSO\YQLO MHKR IRUPRYDQLH VD QD SRGQLNDWHĐD 2ED SUtVWXS\ KUDM~
G{OHåLW~ ~ORKX Y tom, ako sa na podnikanie a RVREQRVĢ SRGQLNDWHĐD P{åHPH
SR]HUDĢ
*(0 VD QD SRGQLNDWHĐRY SUHWR SR]HUi ] YLDFHUêFK KĐDGtVN D to tak
demografického, kde skúma vek, vzdelanie, príjem a podobne, ako aj z SRKĐDGX
DPEtFLt DãSLUiFLt SRVWRMRY D WRKR DNR GOKR V~ ]DSRMHQt GR SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\
3UL SRKĐDGH QD WR DNp FKDUDNWHULVWLN\ D faktory GEM v súvislosti s jednotlivcom
skúma, MH PRåQp LGHQWLILNRYDĢ YSO\Y Y\ããLH Xvedených prístupov k SRGQLNDWHĐRYL
1.1.3 Proces podnikania
=iNODGQêP NRPSRQHQWRP SRGQLNDWHĐVNpKR SURFHVX DNR KR GHILQXMH WHyULD,
MH SUtOHåLWRVĢ NWRU~ VD SRGQLNDWHĐ VQDåt Y\XåLĢ 9 UiPFL WHyULH H[LVWXM~ GYD SRKĐDG\
QD WR þR WR MH SUtOHåLWRVĢ 9 prvom prípade autori (Shane a Venkataraman, 2000)
WYUGLD åH SUtOHåLWRVWL VD QDFKiG]DM~ YãDGH RNROR QiV D MH OHQ QD SRGQLNDWHĐRFK DE\
LFK REMDYLOL 'UXKê SRKĐDG ]G{UD]ĖXMH åH SUtOHåLWRVĢ MH QLHþR SDWULDFH EXG~FQRVWL -
je vytváraná prostredníctvom aktivity a interakcie jednotlivca s prostredím, ako aj
SURVWUHGQtFWYRP MHKR VFKRSQRVWL ]DPêãĐDĢ VD D YQtPDĢ MX 6DUDVYDWK\
7HGD
v GUXKRP SUtSDGH SUtOHåLWRVWL QHH[LVWXM~ QH]iYLVOH RG ĐXGVNHM DNWLYLW\
V RERFK SUtSDGRFK MH YãDN SUtOHåLWRVĢ QDMVN{U P\ãOLHQNRX - ideou - ktorá je
vyhodnocovaná v ]P\VOH MHM SRWHQFLiOX Y\WYRULĢ KRGQRWX SUH GUXKêFK UHVSHNWtYH
trh, QD NWRURP E\ PRKOD E\Ģ ]UHDOL]RYDQi .ULWpULD NWRUêPL MH WiWR P\ãOLHQND
hodnotená, autori sumarizujú nasledovne (Nielsen a kol., 2012)
-
Zakotvená - spojená s produNWRP VOXåERX DOHER VN~VHQRVĢRX ]iåLWNRP
ktorý tvorí hodnotu pre druhých
-
Atraktívna - ĐXGLD V~ RFKRWQt SODWLĢ ]D KRGQRWX NWRU~ LGHD UHSUH]HQWXMH