

52
6FKXPSHWHURYH SUtOHåLWRVWL V~ WLH NWRUp QD WUKX Y\WYiUDM~ QHURYQRYiKX
SUHWRåH UXãLD VWDUp PHWyG\ D spôsoby ako sa veci robili a SULQiãDM~ LQRYáciu.
3UtOHåLWRVĢ Y]QLNi QRYRX NRPELQiFLRX YHGRPRVWt D je katalyzátorom rozvoja.
.LU]QHURYH SUtOHåLWRVWL V~ QDRSDN VWURMFRP URYQRYiK\ QD WUKX SUHWRåH Y\XåtYDM~
QHQDSOQHQp SRWUHE\ NWRUp XVSRNRMXM~ 7HQWR W\S SUtOHåLWRVWL QLH MH LQRYDWtYQ\
v rovnakom zmysOH DNR 6FKXPSHWHURY P{åH WR E\Ģ QRYê VS{VRE YêURE\
H[LVWXM~FHKR SURGXNWX SUL YêUD]QH QLåãtFK QiNODGRFK DOH DM RWYRUHQLH QRYHM
pekárne na rohu ulice.
2ED WLHWR SUtVWXS\ Y\VYHWĐXM~ SUtOHåLWRVWL ] LQpKR XKOD SRKĐDGX D definované
SUtOHåLWRVWL KUDM~ QD WUKX UR]GLHOQH URO\ $YãDN WLHWR GYD GUXK\ SUtOHåLWRVWt VD
QDY]iMRP GRSĎĖDM~ 7DP NGH MHGQD VS{VREXMH QHURYQRYiKX QD WUKX
prostredníctvom inovácie, druhé vzniknú na vyrovnanie trhovej rovnováhy
(Nielsen a kol., 2012).
2EMDYHQLH SUtOHåLWRVWL
9]KĐDGRP QD SRYDKX SUtOHåLWRVWt ] QLH OHQ .LU]QHURYKR XKOD SRKĐDGX - teda
H[LVWHQFLX SUtOHåLWRVWt Y SURVWUHGt SULþRP LFK Y\XåLWLH ]iYLVt SUHGRYãHWNêP QD
SRGQLNDWHĐRYHM VFKRSQRVWL RGKDOLĢ LFK - MH QD PLHVWH KRYRULĢ R procese objavenia
SUtOHåLWRVWL 3UtOHåLWRVĢ NWRUi H[LVWXMH QH]iYLVOH RG ĐXGVNHM LQWHUYHQFLH MH WHGD
REMHNWtYQ\ IHQRPpQ NWRUê YãDN QLH MH ]QiP\ YãHWNêP ĐXćRP SRGQLNDWHĐRP
v GDQRP þDVH (Shane a Venkataraman, 2000).
Z WDNHMWR GHILQtFLH Y\SOêYD RWi]ND SUHþR OHQ QLHNWRUt MHGLQFL PDM~ VFKRSQRVĢ
WLHWR SUtOHåLWRVWL QDFKiG]DĢ D Y\XåtYDĢ $XWRUL GHILQXM~ YLDFHUR PRåQêFK RGSRYHGt
V SUYRP UDGH PQRKt SRGQLNDWHOLD DNWtYQH Y\KĐDGiYDM~ SUtOHåLWRVWL - samotné
KĐDGDQLH SUtOHåLWRVWL Y\VRNR ]Y\ãXMH SUDYGHSRGREQRVĢ MHM odhalenia (Nielsen a kol.,
-HGQRWOLYFL YãDN þDVWR RGKDOLD SUtOHåLWRVĢ DM EH] MHM DNWtYQHKR Y\KĐDGiYDQLD
.LU]QHU GHILQRYDO WDN]YDQ~ SRGQLNDWHĐVN~ ÄRVWUDåLWRVĢ UHVS EGHORVĢ³ DQJO RULJ
Ä
alertness
³ DNR VFKRSQRVĢ YQtPDĢ D YãLPQ~Ģ VL DM EH] KĐDGDQLD SUtOHåLWRVWL NWRUp
boli doteraz prehliadané (Kirzner, 1979).
,QêPL VORYDPL SRGQLNDWHĐ QDFKiG]D
príleåLWRVWL EH] DNWtYQHKR KĐDGDQLD
2EMDYHQLH SUtOHåLWRVWL MH YãDN QDSriek jej objektívnej existencii subjektívny
proces, závislý od jednotlivca a jeho schopností a vedomostí (Shane
a Venkataraman, 2000). PríkladRP P{åX E\Ģ SRGQLNDWHĐRYH VN~VHQRVWL
a informácie o NRQNUpWQRP RGYHWYt NWRUp ]MHGQRGXãLD D XPRåQLD RGKDOHQLH
SUtOHåLWRVWL )DNWRU\ YSOêYDM~Fe na jednotlivca v súvislosti s RGKDOHQtP SUtOHåLWRVWL
YLHPH UR]GHOLĢ QD GYH VNXSLQ\ 6KDQH
-
Prístup k informáciám
åLYRWQp VN~VHQRVWL VRFLiOQH VLHWH NRQWDNWRY
VQDKD KĐDGDĢ SUtOHåLWRVWL D s nimi súvisiace informácie)
-
6FKRSQRVĢ RGKDOLĢ SUtOHåLWRVWL
NDSDFLWD DEVRUERYDĢ LQIRUPiFLH -
LQWHUSUHWRYDĢ LFK D QDFKiG]DĢ ULHãHQLD LQWHOLJHQFLD NRJQLWtYQH
schopnosti - vnímanie dejov odohrávajúcich sa v prostredí a ich
subjektívna interpretácia)