Background Image
Previous Page  54 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 54 / 340 Next Page
Page Background

52

6FKXPSHWHURYH SUtOHåLWRVWL V~ WLH NWRUp QD WUKX Y\WYiUDM~ QHURYQRYiKX

SUHWRåH UXãLD VWDUp PHWyG\ D spôsoby ako sa veci robili a SULQiãDM~ LQRYáciu.

3UtOHåLWRVĢ Y]QLNi QRYRX NRPELQiFLRX YHGRPRVWt D je katalyzátorom rozvoja.

.LU]QHURYH SUtOHåLWRVWL V~ QDRSDN VWURMFRP URYQRYiK\ QD WUKX SUHWRåH Y\XåtYDM~

QHQDSOQHQp SRWUHE\ NWRUp XVSRNRMXM~ 7HQWR W\S SUtOHåLWRVWL QLH MH LQRYDWtYQ\

v rovnakom zmysOH DNR 6FKXPSHWHURY P{åH WR E\Ģ QRYê VS{VRE YêURE\

H[LVWXM~FHKR SURGXNWX SUL YêUD]QH QLåãtFK QiNODGRFK DOH DM RWYRUHQLH QRYHM

pekárne na rohu ulice.

2ED WLHWR SUtVWXS\ Y\VYHWĐXM~ SUtOHåLWRVWL ] LQpKR XKOD SRKĐDGX D definované

SUtOHåLWRVWL KUDM~ QD WUKX UR]GLHOQH URO\ $YãDN WLHWR GYD GUXK\ SUtOHåLWRVWt VD

QDY]iMRP GRSĎĖDM~ 7DP NGH MHGQD VS{VREXMH QHURYQRYiKX QD WUKX

prostredníctvom inovácie, druhé vzniknú na vyrovnanie trhovej rovnováhy

(Nielsen a kol., 2012).

2EMDYHQLH SUtOHåLWRVWL

9]KĐDGRP QD SRYDKX SUtOHåLWRVWt ] QLH OHQ .LU]QHURYKR XKOD SRKĐDGX - teda

H[LVWHQFLX SUtOHåLWRVWt Y SURVWUHGt SULþRP LFK Y\XåLWLH ]iYLVt SUHGRYãHWNêP QD

SRGQLNDWHĐRYHM VFKRSQRVWL RGKDOLĢ LFK - MH QD PLHVWH KRYRULĢ R procese objavenia

SUtOHåLWRVWL 3UtOHåLWRVĢ NWRUi H[LVWXMH QH]iYLVOH RG ĐXGVNHM LQWHUYHQFLH MH WHGD

REMHNWtYQ\ IHQRPpQ NWRUê YãDN QLH MH ]QiP\ YãHWNêP ĐXćRP SRGQLNDWHĐRP

v GDQRP þDVH (Shane a Venkataraman, 2000).

Z WDNHMWR GHILQtFLH Y\SOêYD RWi]ND SUHþR OHQ QLHNWRUt MHGLQFL PDM~ VFKRSQRVĢ

WLHWR SUtOHåLWRVWL QDFKiG]DĢ D Y\XåtYDĢ $XWRUL GHILQXM~ YLDFHUR PRåQêFK RGSRYHGt

V SUYRP UDGH PQRKt SRGQLNDWHOLD DNWtYQH Y\KĐDGiYDM~ SUtOHåLWRVWL - samotné

KĐDGDQLH SUtOHåLWRVWL Y\VRNR ]Y\ãXMH SUDYGHSRGREQRVĢ MHM odhalenia (Nielsen a kol.,

-HGQRWOLYFL YãDN þDVWR RGKDOLD SUtOHåLWRVĢ DM EH] MHM DNWtYQHKR Y\KĐDGiYDQLD

.LU]QHU GHILQRYDO WDN]YDQ~ SRGQLNDWHĐVN~ ÄRVWUDåLWRVĢ UHVS EGHORVĢ³ DQJO RULJ

Ä

alertness

³ DNR VFKRSQRVĢ YQtPDĢ D YãLPQ~Ģ VL DM EH] KĐDGDQLD SUtOHåLWRVWL NWRUp

boli doteraz prehliadané (Kirzner, 1979).

,QêPL VORYDPL SRGQLNDWHĐ QDFKiG]D

príleåLWRVWL EH] DNWtYQHKR KĐDGDQLD

2EMDYHQLH SUtOHåLWRVWL MH YãDN QDSriek jej objektívnej existencii subjektívny

proces, závislý od jednotlivca a jeho schopností a vedomostí (Shane

a Venkataraman, 2000). PríkladRP P{åX E\Ģ SRGQLNDWHĐRYH VN~VHQRVWL

a informácie o NRQNUpWQRP RGYHWYt NWRUp ]MHGQRGXãLD D XPRåQLD RGKDOHQLH

SUtOHåLWRVWL )DNWRU\ YSOêYDM~Fe na jednotlivca v súvislosti s RGKDOHQtP SUtOHåLWRVWL

YLHPH UR]GHOLĢ QD GYH VNXSLQ\ 6KDQH

-

Prístup k informáciám

åLYRWQp VN~VHQRVWL VRFLiOQH VLHWH NRQWDNWRY

VQDKD KĐDGDĢ SUtOHåLWRVWL D s nimi súvisiace informácie)

-

6FKRSQRVĢ RGKDOLĢ SUtOHåLWRVWL

NDSDFLWD DEVRUERYDĢ LQIRUPiFLH -

LQWHUSUHWRYDĢ LFK D QDFKiG]DĢ ULHãHQLD LQWHOLJHQFLD NRJQLWtYQH

schopnosti - vnímanie dejov odohrávajúcich sa v prostredí a ich

subjektívna interpretácia)