

57
rozvíja. 7tWR ]QiPL QLH V~ WRWLå KLVWRULFN\ ]YLD]DQt V SRGQLNDWHĐRP D preto ich
podnikaWHOLD RE\þDMQH SRYDåXM~ ]D REMHNWtYQ\FK SRUDGFRY 1D GUXKHM VWUDQH URGLQD
a EOt]NL SULDWHOLD PDM~ WHQGHQFLX REPHG]LĢ SRWHQFLiO SRGQLNDWHĐD NHćåH VD QD MHKR
biznis aktivity pozerajú z XKOD SRKĐDGX GRSDGX QD QLFK
V SRþHWQêFK SUiFDFK NWRUp VD YHQXM~
networkingu
v SRGQLNDQt VD ULHãL DM
problém efektivity
networkingu
(Lin, 2001; Klever a kol
D ćDOãt
Z GRWHUDMãtFK YêVNXPRY Y\SOêYD åH HIHNWtYQ\
networking
v podnikaní je
RYSO\YQHQê MHGQDN HWDSRX åLYRWQpKR F\NOX SRGQLNDQLD SRGQLNDWHĐD DOH DM ćDOãími
faktormi ako sú odvetvie, pohlavie, kultúra v SUtVOXãQHM NUDMLQH $ práve kontext,
v NWRURP VD SRGQLNDQLH UHDOL]XMH DNR DM NXOW~UD V~ LGHQWLILNRYDQp DNR NĐ~þRYp
determinanty rozdielov toho, ako sa
network
SUL SRGQLNDQt Y\XåtYD D ako v tej -
ktorej krajine funguje.
*(0 QD ãWXGRYDQLH
networkingu
zbiera dáta o sociálnom
networkingu
a to
otázkami þL UHVSRQGHQWL RVREQH SR]QDM~ SRGQLNDWHĐD YR VYRMRP RNROt 1DY\ãH
v roku 2012 bol
network
DM ãSHFLiOQRX WpPRX NGH VD ]LVĢRYDOR, do akej miery sa
Y\XåtYD
network
u podnikatHĐRY Y SRþLDWRþQHM SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLWH aj
HWDEORYDQêFK SRGQLNDWHĐRY D WR þL Xå SUL REVWDUiYDQt YVWXSRY SUL ]Y\ãRYDQt
efektívnosti, pri výrobe tovarov a SRVN\WRYDQt VOXåLHE DNR DM SUHGDML YêURENRY
existujúcim a novým zákazníkom. Analýza výsledkov je obsiahnutá v kapitole 2.
1.1.6 Podnikanie v rámci organizácií -
LQWUDSUHQHXUVKLS
Podnikaniu v rámci organizácie - alebo takzvanému
intrapreneurshipu
, sme
VD þLDVWRþQH YHQRYDOL DM Y publikácii Pilková a kol. (2012). Tu sme
intrapreneurship
definovali v rámci rozdelenia podnikania na nezávislé a ]iYLVOp SRGQLNDQLH SULþRP
práve snahou závislého podnikania (ktoré má rôzne názvy v rámci literatúry napr.
podnikanie v rámci organizácie, podnikanie v rámci zamestnania, korporátne
podnikanie, intrapreneurship a SRG MH Y\XåLWLH SRGQLNDWHĐVNHM SUtOHåLWRVWL QD WUKX
]R VWUDQ\ ]DPHVWQDQFD ILUP\ SUH VYRMKR ]DPHVWQiYDWHĐD 3LONRYi D kol. 2012,
Sharma a Chrisman, 1999).
Teória, ktorá sa venuje
intrapreneurshipu
P{åH E\Ģ UR]GHOHQi QD GYH
SHUVSHNWtY\ Y\VYHWĐXM~FH Sodnikanie v rámci organizácie (Nielsen a kol., 2012;
Pilková a kol. 2012). Prvou je perspektíva, ktorá vidí
intrapreneurship
ako aktivitu
LQLFLRYDQ~ YUFKRORYêP PDQDåPHQWRP RUJDQL]iFLH þLåH WDN]YDQi Ä
WRS GRZQ
“
perspektíva. Na základe tohto prístupu je vznik podnikania v rámci organizácie
výsledkom aktivity, podpory a ãWUXNW~U Y\WYRUHQêFK PDQDåPHQWRP RUJDQL]iFLH
Druhá perspektíva vníma intrapreneurship ako výsledok entuziazmu a vlastnej
LQLFLDWtY\ ĐXGt - zamestnancov v rámci organizácie. Táto perspektíva sa na základe
WRKR åH MH SRGQLNDQLH ÄWODþHQp ]GROD³ QD]êYDQi Ä
ERWWRP XS
³ SHUVSHNWtYRX
(Pilková a kol., 2012) 6~þDVQt DXWRUL SRXND]XM~ QD VNXWRþQRVĢ åH SUH QDR]DM
efektívne fungovanie
intrapreneurshipu
MH NĐ~þRYi URYQRYiKD RERFK WêFKWR
perspektív, teda tak top-down ako aj bottom-up v rámci jednej organizácie
(Nielsen a kol., 2012; Heinonenen a Toivonen, 2008).