Background Image
Previous Page  65 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 65 / 340 Next Page
Page Background

63

KĐDGDQLH OHJLWLPLW\ WHGD SUiYD XUþLWêP VS{VRERP IXQJRYDĢ D UHDOL]RYDĢ DNWLYLW\

0XVLD VD VSUiYDĢ åLDGXFLP DOHER YKRGQêP VS{VRERP Y rámci sociálneho systému

SUHGVWDYHQpKR LQãWLWXFLRQiOQ\P SURVWUHGtP D MHGQRWOLYêPL NDWHJyULDPL LQãWLW~FLt

V RSDþQRP SUtSDGH þHOLD VDQNFLiP ]D RGNORQ RG DNFHSWRYDQêFK QRULHP 9 tomto

YêVNXPQRP SU~GH VD WDNWLHå UR]YtMDM~ PDNUR DM PLNUR SUtVWXS\ .êP SUYp ] nich

VN~PDM~ OHJLWLPLWX RGYHWYLD Y VSRORþQRVWL D v NRQWH[WH Y QHM Y\WYRUHQêFK LQãWLW~FLt

druhé sa zameriavajú na spôsob budovania legitimity podnikmi, v rámci ktorého

RUJDQL]DþQp ãWUXNW~U\ SURFHV\ D ĐXGVNp ]GURMH P{åX E\Ģ Y\XåLWp, aby

GHPRQãWURYDOL DNFHSWRYDWHĐQRVĢ SRGQLNX SUH MHKR NĐ~þRYp UHIHUHQþQp VNXSLQ\

v SURVWUHGt IRUPRYDQRP LQãWLW~FLDPL 1DSRNRQ WUHWt YêVNXPQê SU~G Va venuje

VN~PDQLX LQãWLWXFLRQiOQ\FK SRGQLNDWHĐRY 7HQWR IHQRPpQ PRåQR SR]RURYDĢ

SUHGRYãHWNêP Y SURVWUHGt VR VODER UR]YLQXWêPL LQãWLW~FLDPL QDMPl Y krajinách,

NWRUêFK UR]YRM MH ]DORåHQê QD IDNWRURFK WHGD UR]YRMRYêFK NUDMLQiFK SUtSDGQH SUL

HYROXþQRP Y\WYiUDQt QRYêFK LQãWLW~FLt 9 WDNêFKWR SRGPLHQNDFK P{åX QLHNWRUt

SRGQLNDWHOLD QD VHED SUHEHUDĢ UROX LQãWLWXFLRQiOQ\FK SRGQLNDWHĐRY D XVLORYDĢ VD

o ]OHSãHQLH SURVWUHGLD SRPRFRX Y\WYiUania a IRUPRYDQLD LQãWLWXFLRQiOQ\FK

ãWUXNW~U NWRUp QDSRP{åX LFK SRGQLNDQLH. Prichádza tak k IRUPRYDQLX LQãWLW~FLt

ktoré definujú prostredie a RYSO\YĖXM~ LQWHUDNFLH ] ktorých samotné vzchádzajú.

=DPHUDQtP VN~PDQLD LQãWLWXFLRQiOQ\FK SRGQLNDWHĐRY MH WHGD ]RGSRYHGDQLH RWi]N\

DNR QRYp LQãWLW~FLH Y]QLNDM~ D ako sa postupne formujú a menia. Prirodzeným

VSRORþQêP PHQRYDWHĐRP DNpKRNRĐYHN YêVNXPQpKR ~VLOLD Y oblasti podnikania

a WHyULH LQãWLW~FLt MH VQDKD R NYDQWLILNiFLX D ]KRGQRWHQLH LQãWLW~FLt UHVS

LQãWLWXFLRQiOQHKR SURILOX D WR EXć ] KĐDGLVND SRGQLNDWHĐVNpKR SURVWUHGLD NUDMLQ\

alebo regiónu ako celku, prípadne z KĐDGLVND NRQNUpWQ\FK MHGQRWOLYêFK NDWHJyULt

LQãWLW~FLt

+RGQRWHQLH SRGQLNDWHĐVNpKR SURVWUHGLD ]DORåHQp QD SR]QDWNRFK WHyULH

LQãWLW~FLt P{åH PDĢ U{]QH SRGRE\ -HGQêP ] uplatnených prístupov je napr.

NRQFHSWXDOL]iFLD LQãWLWXFLRQilneho

profilu

krajiny

a jeho

následná

RSHUDFLRQDOL]iFLD GR VSRĐDKOLYpKR NRQ]LVWHQWQpKR D validného hodnotiaceho

nástroja. Takáto konceptualizácia bola predmetom nadväzujúcich prác Kostovej

(1997) a Busenitza a kol. (2000). Uvedení autori vo svojich prácach klasifikovali tri

GLPHQ]LH LQãWLWXFLRQiOQHKR SURILOX D to regulatívnu (zodpovedá vládnym

SROLWLNiP NRJQLWtYQX Y\FKiG]D ]R ]GLHĐDQêFK VSRORþHQVNêFK ]QDORVWt

a normatívnu (reflektuje hodnotové systémy v danej krajine). Pri tvorbe nástroja

vychádzali zR ]iVDG\ åH LQãWLWXFLRniOQ\ SURILO PXVt E\Ģ KRGQRWHQê YR Y]ĢDKX NX

konkrétnej doméne, ktorou bolo v LFK SUtSDGH SRFKRSLWHĐQH SRGQLNDQLH WR

zodpovedá charakteru prostredia ako kontextuálneho konceptu). Uvedený nástroj

bol neskôr empiricky validovaný aj v prostredí krajín Strednej a Východnej Európy

(Manolova a kol

ĆDOãtP SUtVWXSRP P{åH E\Ģ ]RV~ODGHQLH Xå H[LVWXM~FHKR

nástroja s YêFKRGLVNDPL WHyULH LQãWLW~FLt DNR Y prípade Alvarez a kol. (2011), ktorí

YêFKRGLVNi WHyULH LQãWLW~FLt SUHSRMLOL V konceptuálnym modelom GEM (konkrétne

s Y\PHG]HQtP SRGPLHQRN QD SRGQLNDQLH IRUPXM~FLFK SRGQLNDWHĐVNp SURVWUHGLH

a NODVLILNRYDOL MHGQRWOLYp Xå GHILQRYDQp SRGPLHQN\ QD SRGQLNDQLH DNR IRUPiOQH

resp. QHIRUPiOQH LQãWLW~FLH