

63
KĐDGDQLH OHJLWLPLW\ WHGD SUiYD XUþLWêP VS{VRERP IXQJRYDĢ D UHDOL]RYDĢ DNWLYLW\
0XVLD VD VSUiYDĢ åLDGXFLP DOHER YKRGQêP VS{VRERP Y rámci sociálneho systému
SUHGVWDYHQpKR LQãWLWXFLRQiOQ\P SURVWUHGtP D MHGQRWOLYêPL NDWHJyULDPL LQãWLW~FLt
V RSDþQRP SUtSDGH þHOLD VDQNFLiP ]D RGNORQ RG DNFHSWRYDQêFK QRULHP 9 tomto
YêVNXPQRP SU~GH VD WDNWLHå UR]YtMDM~ PDNUR DM PLNUR SUtVWXS\ .êP SUYp ] nich
VN~PDM~ OHJLWLPLWX RGYHWYLD Y VSRORþQRVWL D v NRQWH[WH Y QHM Y\WYRUHQêFK LQãWLW~FLt
druhé sa zameriavajú na spôsob budovania legitimity podnikmi, v rámci ktorého
RUJDQL]DþQp ãWUXNW~U\ SURFHV\ D ĐXGVNp ]GURMH P{åX E\Ģ Y\XåLWp, aby
GHPRQãWURYDOL DNFHSWRYDWHĐQRVĢ SRGQLNX SUH MHKR NĐ~þRYp UHIHUHQþQp VNXSLQ\
v SURVWUHGt IRUPRYDQRP LQãWLW~FLDPL 1DSRNRQ WUHWt YêVNXPQê SU~G Va venuje
VN~PDQLX LQãWLWXFLRQiOQ\FK SRGQLNDWHĐRY 7HQWR IHQRPpQ PRåQR SR]RURYDĢ
SUHGRYãHWNêP Y SURVWUHGt VR VODER UR]YLQXWêPL LQãWLW~FLDPL QDMPl Y krajinách,
NWRUêFK UR]YRM MH ]DORåHQê QD IDNWRURFK WHGD UR]YRMRYêFK NUDMLQiFK SUtSDGQH SUL
HYROXþQRP Y\WYiUDQt QRYêFK LQãWLW~FLt 9 WDNêFKWR SRGPLHQNDFK P{åX QLHNWRUt
SRGQLNDWHOLD QD VHED SUHEHUDĢ UROX LQãWLWXFLRQiOQ\FK SRGQLNDWHĐRY D XVLORYDĢ VD
o ]OHSãHQLH SURVWUHGLD SRPRFRX Y\WYiUania a IRUPRYDQLD LQãWLWXFLRQiOQ\FK
ãWUXNW~U NWRUp QDSRP{åX LFK SRGQLNDQLH. Prichádza tak k IRUPRYDQLX LQãWLW~FLt
ktoré definujú prostredie a RYSO\YĖXM~ LQWHUDNFLH ] ktorých samotné vzchádzajú.
=DPHUDQtP VN~PDQLD LQãWLWXFLRQiOQ\FK SRGQLNDWHĐRY MH WHGD ]RGSRYHGDQLH RWi]N\
DNR QRYp LQãWLW~FLH Y]QLNDM~ D ako sa postupne formujú a menia. Prirodzeným
VSRORþQêP PHQRYDWHĐRP DNpKRNRĐYHN YêVNXPQpKR ~VLOLD Y oblasti podnikania
a WHyULH LQãWLW~FLt MH VQDKD R NYDQWLILNiFLX D ]KRGQRWHQLH LQãWLW~FLt UHVS
LQãWLWXFLRQiOQHKR SURILOX D WR EXć ] KĐDGLVND SRGQLNDWHĐVNpKR SURVWUHGLD NUDMLQ\
alebo regiónu ako celku, prípadne z KĐDGLVND NRQNUpWQ\FK MHGQRWOLYêFK NDWHJyULt
LQãWLW~FLt
+RGQRWHQLH SRGQLNDWHĐVNpKR SURVWUHGLD ]DORåHQp QD SR]QDWNRFK WHyULH
LQãWLW~FLt P{åH PDĢ U{]QH SRGRE\ -HGQêP ] uplatnených prístupov je napr.
NRQFHSWXDOL]iFLD LQãWLWXFLRQilneho
profilu
krajiny
a jeho
následná
RSHUDFLRQDOL]iFLD GR VSRĐDKOLYpKR NRQ]LVWHQWQpKR D validného hodnotiaceho
nástroja. Takáto konceptualizácia bola predmetom nadväzujúcich prác Kostovej
(1997) a Busenitza a kol. (2000). Uvedení autori vo svojich prácach klasifikovali tri
GLPHQ]LH LQãWLWXFLRQiOQHKR SURILOX D to regulatívnu (zodpovedá vládnym
SROLWLNiP NRJQLWtYQX Y\FKiG]D ]R ]GLHĐDQêFK VSRORþHQVNêFK ]QDORVWt
a normatívnu (reflektuje hodnotové systémy v danej krajine). Pri tvorbe nástroja
vychádzali zR ]iVDG\ åH LQãWLWXFLRniOQ\ SURILO PXVt E\Ģ KRGQRWHQê YR Y]ĢDKX NX
konkrétnej doméne, ktorou bolo v LFK SUtSDGH SRFKRSLWHĐQH SRGQLNDQLH WR
zodpovedá charakteru prostredia ako kontextuálneho konceptu). Uvedený nástroj
bol neskôr empiricky validovaný aj v prostredí krajín Strednej a Východnej Európy
(Manolova a kol
ĆDOãtP SUtVWXSRP P{åH E\Ģ ]RV~ODGHQLH Xå H[LVWXM~FHKR
nástroja s YêFKRGLVNDPL WHyULH LQãWLW~FLt DNR Y prípade Alvarez a kol. (2011), ktorí
YêFKRGLVNi WHyULH LQãWLW~FLt SUHSRMLOL V konceptuálnym modelom GEM (konkrétne
s Y\PHG]HQtP SRGPLHQRN QD SRGQLNDQLH IRUPXM~FLFK SRGQLNDWHĐVNp SURVWUHGLH
a NODVLILNRYDOL MHGQRWOLYp Xå GHILQRYDQp SRGPLHQN\ QD SRGQLNDQLH DNR IRUPiOQH
resp. QHIRUPiOQH LQãWLW~FLH