Background Image
Previous Page  60 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 60 / 340 Next Page
Page Background

58

Intrapreneurship

je fenomén, ktorý sa v podnikaní objavuje v uplynulých

GHVDĢURþLDFK þDVWHMãLH $XWRUL LQWUDSUHQHXUVKLS YQtPDM~ DNR V~þDVĢ SRGQLNDQLD RG

60-tych URNRY

VWRURþLD D jeho nárast alebo stagnáciu chápu v súvislosti

s HNRQRPLFNêP UDVWRP Y 86$ SULþRP SR]LWívna ekonomická situácia poskytuje

priestor na rozvoj podnikania v rámci organizácie, a naopak ekonomická recesia

vedie k SUHS~ãĢDQLX D obmedzeniu takýchto aktivít (Birkinshaw a kol., 2002).

Bosma a Wenkers vo svojich ãW~GLiFK %RVPD D Wenkers, 2010 a 2011) zistili åH

LQWUDSUHQHXUVKLS QLH MH YR VYHWH YHĐPL UR]ãtUHQê IHQRPpQ D åH MHKR YêVN\W ]iYLVt RG

ekonomického prostredia v krajine.

Typológia

LQWUDSUHQHXUVKLSX

Tak intrapreneurship ako aj nezávislp SRGQLNDQLH QD VYRMRP SRþLDWNX sa

z WHRUHWLFNpKR KĐDGLVND opierajú o rovnaké piliere - SRGQLNDWHĐVNp VSUiYDQLH

a SRGQLNDWHĐVNp DNWLYLW\ REMDYHQLH DOHER Y\WYRUHQLH SUtOHåLWRVWL MHM Y\KRGQRWHQLH

a Y\XåLWLH SURVWUHGQtFWYRP RUJDQL]RYDQLD 3RGQLNDQLH Y UiPFL RUJDQL]iFLH YãDN

QHPXVt QXWQH SUHFKiG]DĢ YãHWNêPL Ii]DPL procesu zakladania nového podnikania,

Y]KĐDGRP na kontext fungujúcej organizácie (Nielsen a kol., 2012).

,QWUDSUHQHXUVKLS VD ]iURYHĖ QD ]iNODGH YLDFHUêFK NULWpULt GHlí v WHyULL QD QLHNRĐNR

skupín.

1D ]iNODGH WRKR DNR V~ GR YQ~WURRUJDQL]DþQêFK SRGQLNDWHĐVkých aktivít

]DSiMDQt ]DPHVWQDQFL VD GHOt LQWUDSUHQHXUVKLS QD ÄUR]SWêOHQê³ D Ä]DPHUDQê³

(Elfring, 2005):

-

Rozptýlený intrapreneurship („

GLVSHUVHG³

)

- v organizácii sú do

SRWHQFLiOQ\FK SRGQLNDWHĐVNêFK DNWLYtW ]DSiMDQt D PRWLYRYDQt YãHWFL

zamestnanci, SUHWRåH NDåGê ]DPHVWQDQHF Pi VFKRSQRVWL D ]UXþQRVWL WDN

SUH PDQDåpUVNH DNR DM SRGQLNDWHĐVNp VSUiYDQLH

-

Zameraný intrapreneurship

ÄIRFXVHG

“)

- v organizácii sa

SRGQLNDWHĐVNêP DNWLYLWiP YHQXMH OHQ PDOi VNXSLQD ]DPHVWQDQFRY

SRYDåRYDQêFK ]D QDMSRGQLNDYHMãtFK UHVSHNWtYH QDMYKRGQHMãtFK SUH WLHWR

aktivity.

9]KĐDGRP QD SRYDKX SRGQLNDWHĐVNêFK DNWLYtW Y rámci organizácie autori

UR]GHĐXM~

intrapreneurship

na tri vetvy (Guth a Ginsberg, 1990):

-

9\WYRUHQLH QRYHM RUJDQL]DþQHM MHGQRWN\

- predstavuje vytvorenie

novej divízLH QRYHM VSRORþQRVWL DOHER QRYpKR SURMHNWX

-

Strategické obnova

- RUJDQL]DþQi ]PHQD VWUDWpJLH DNR QDSUtNODG

]PHQD ]iNODGQêFK VS{VRELORVWt DQJO RULJ ÄFRUH FRPSHWHQFLHV³

Y\XåtYDQLD ]GURMRY DOHER NRQNXUHQþQêFK SDUDPHWURY QD ~URYQL SURMHNWX

korporácie, divízie, alebo skupiny.

-

Inovácia

- tretia vetva, ktorá bola pridaná neskôr (Sharma a Chrisman,

NHćåH WDN Y\WYRUHQLH QRYHM RUJDQL]DþQHM MHGQRWN\ DNR DM

VWUDWHJLFNi REQRYD P{åX E\Ģ XVNXWRþQHQp EH] QXWQHM LQRYiFLH

SUHGRYãHWNêP LQRYiFLH DNR MX YQtPD 6FKXPSHWHU =iURYHĖ DM LQRYiFLD