

58
Intrapreneurship
je fenomén, ktorý sa v podnikaní objavuje v uplynulých
GHVDĢURþLDFK þDVWHMãLH $XWRUL LQWUDSUHQHXUVKLS YQtPDM~ DNR V~þDVĢ SRGQLNDQLD RG
60-tych URNRY
VWRURþLD D jeho nárast alebo stagnáciu chápu v súvislosti
s HNRQRPLFNêP UDVWRP Y 86$ SULþRP SR]LWívna ekonomická situácia poskytuje
priestor na rozvoj podnikania v rámci organizácie, a naopak ekonomická recesia
vedie k SUHS~ãĢDQLX D obmedzeniu takýchto aktivít (Birkinshaw a kol., 2002).
Bosma a Wenkers vo svojich ãW~GLiFK %RVPD D Wenkers, 2010 a 2011) zistili åH
LQWUDSUHQHXUVKLS QLH MH YR VYHWH YHĐPL UR]ãtUHQê IHQRPpQ D åH MHKR YêVN\W ]iYLVt RG
ekonomického prostredia v krajine.
Typológia
LQWUDSUHQHXUVKLSX
Tak intrapreneurship ako aj nezávislp SRGQLNDQLH QD VYRMRP SRþLDWNX sa
z WHRUHWLFNpKR KĐDGLVND opierajú o rovnaké piliere - SRGQLNDWHĐVNp VSUiYDQLH
a SRGQLNDWHĐVNp DNWLYLW\ REMDYHQLH DOHER Y\WYRUHQLH SUtOHåLWRVWL MHM Y\KRGQRWHQLH
a Y\XåLWLH SURVWUHGQtFWYRP RUJDQL]RYDQLD 3RGQLNDQLH Y UiPFL RUJDQL]iFLH YãDN
QHPXVt QXWQH SUHFKiG]DĢ YãHWNêPL Ii]DPL procesu zakladania nového podnikania,
Y]KĐDGRP na kontext fungujúcej organizácie (Nielsen a kol., 2012).
,QWUDSUHQHXUVKLS VD ]iURYHĖ QD ]iNODGH YLDFHUêFK NULWpULt GHlí v WHyULL QD QLHNRĐNR
skupín.
1D ]iNODGH WRKR DNR V~ GR YQ~WURRUJDQL]DþQêFK SRGQLNDWHĐVkých aktivít
]DSiMDQt ]DPHVWQDQFL VD GHOt LQWUDSUHQHXUVKLS QD ÄUR]SWêOHQê³ D Ä]DPHUDQê³
(Elfring, 2005):
-
Rozptýlený intrapreneurship („
GLVSHUVHG³
)
- v organizácii sú do
SRWHQFLiOQ\FK SRGQLNDWHĐVNêFK DNWLYtW ]DSiMDQt D PRWLYRYDQt YãHWFL
zamestnanci, SUHWRåH NDåGê ]DPHVWQDQHF Pi VFKRSQRVWL D ]UXþQRVWL WDN
SUH PDQDåpUVNH DNR DM SRGQLNDWHĐVNp VSUiYDQLH
-
Zameraný intrapreneurship
ÄIRFXVHG
“)
- v organizácii sa
SRGQLNDWHĐVNêP DNWLYLWiP YHQXMH OHQ PDOi VNXSLQD ]DPHVWQDQFRY
SRYDåRYDQêFK ]D QDMSRGQLNDYHMãtFK UHVSHNWtYH QDMYKRGQHMãtFK SUH WLHWR
aktivity.
9]KĐDGRP QD SRYDKX SRGQLNDWHĐVNêFK DNWLYtW Y rámci organizácie autori
UR]GHĐXM~
intrapreneurship
na tri vetvy (Guth a Ginsberg, 1990):
-
9\WYRUHQLH QRYHM RUJDQL]DþQHM MHGQRWN\
- predstavuje vytvorenie
novej divízLH QRYHM VSRORþQRVWL DOHER QRYpKR SURMHNWX
-
Strategické obnova
- RUJDQL]DþQi ]PHQD VWUDWpJLH DNR QDSUtNODG
]PHQD ]iNODGQêFK VS{VRELORVWt DQJO RULJ ÄFRUH FRPSHWHQFLHV³
Y\XåtYDQLD ]GURMRY DOHER NRQNXUHQþQêFK SDUDPHWURY QD ~URYQL SURMHNWX
korporácie, divízie, alebo skupiny.
-
Inovácia
- tretia vetva, ktorá bola pridaná neskôr (Sharma a Chrisman,
NHćåH WDN Y\WYRUHQLH QRYHM RUJDQL]DþQHM MHGQRWN\ DNR DM
VWUDWHJLFNi REQRYD P{åX E\Ģ XVNXWRþQHQp EH] QXWQHM LQRYiFLH
SUHGRYãHWNêP LQRYiFLH DNR MX YQtPD 6FKXPSHWHU =iURYHĖ DM LQRYiFLD