Background Image
Previous Page  45 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 45 / 340 Next Page
Page Background

43

YQtPDQLH SRGQLNDWHĐD UR]ãLUXMH QD RVREX SOiQXM~FX GRKOLDGDM~FX RUJDQL]XM~FX

a dokonca vlastniacu výrobné faktory (Murphy, 2006; Coulter, 2003). Rozdiel

medzi osobou, ktorá je dRGiYDWHĐRP ]GURMRY D osobou, ktorá generuje profit bol

vytvorený v

VWRURþt &RXOWHU

=DþLDWNRP VWRURþLD VD SUtVWXS N SRGQLNDQLX UR]ãLUXMH 1DMVN{U .QLJKW

popisuje SRGQLNDWHĐD DNR RVREX NWRUi MH QRVLWHĐRP QHLVWRW\ Y rámci ekonomiky

(Sarasvathy a kol., 2005) 9HĐNêP SRNURNRP Y chápaní podnikania a úlohy

SRGQLNDWHĐD MH SUtQRV 6FKXPSHWHUD (Schumpeter, 1934), ktorý neskôr neistotu

SULUDćXMH SRVN\WRYDWHĐRP IRQGRY Y UiPFL SRGQLNDQLD DQJO RULJ Ä

capitalists who

allocate funds

³ D SRGQLNDWHĐD YQtPa ako inovátora, ktorý kombináciou

H[LVWXM~FLFK ]GURMRY Y\WYiUD QRYp SUtOHåLWRVWL D organizácie v existujúcej

HNRQRPLNH þtP VD SRGQLNDQLH VWiYD KODYQêP ]GURMRP UR]YRMD HNRQRPLN\

Schumpeter predpokladá, åH QRYp RUJDQL]iFLH EXG~ GRVDKRYDĢ OHSãLH YêVOHGN\ Dko

tie staré, a teda prinesú vlny zmien v ekonomike. Tento proces nazýva aj

Ä

kreatívna deštrukcia“

- QRYp RUJDQL]iFLH V~ NRQãWDQWQH Y\WYiUDQp D VWDUp NRQþLD

VYRMX þLQQRVĢ

Sociálno-psychologický prístup

V priebehu 60. Då . rokov 2 VWRURþLD VD QD SRGQLNDQLH DNDGHPLFL ]DþtQDM~

SR]HUDĢ ] SV\FKRORJLFNpKR KĐDGLVND 3UHþR V~ QLHNWRUt ĐXGLD SUtSDGQH FHOp

VSRORþQRVWL -

society

HNRQRPLFN\ ~VSHãQHMãt DNR LQt MH MHGQD ] hlavných tém tohto

prístupu. To, GR DNHM PLHU\ MH MHGQRWOLYHF VFKRSQê GRVLDKQXĢ Y rámci podnikania

HNRQRPLFNê ~VSHFK MH Y\VYHWĐRYDQp SURVWUHGQtFWYRP SRWUHE\ GRVDKRYDQLD FLHĐRY

SULþRP WiWR WHyULD ]RKUiYD Y sociálno-SV\FKRORJLFNRP SUtVWXSH NĐ~þRY~ ~ORKX

6N~PDQp V~ UR]GLHO\ PHG]L SRGQLNDWHĐPL D QHSRGQLNDWHĐPL &DUODQG

DNR

aj osobnostné vODVWQRVWL ~VSHãQêFK SRGQLNDWHĐRY +RUQDGD\ D Bunker, 1970),

SRXND]XM~FH QD PQRKp ãSHFLILFNp RVREQRVWQp NYDOLW\ VSRMHQp V SRGQLNDWHĐPL

VHEDG{YHUD SRWUHED GRVLDKQXĢ ~VSHFK W~åED E\Ģ VL YODVWQêP SiQRP

Na sklonku 80. rokov sa tento prúd z literatúry vytráca z dôvodu viacerých

kritík. Medzi hlavné kritiky sociálno-psychologického prístupu patrí zanedbanie

vlastností prostredia a MHKR YSO\YX QD SRGQLNDWHĐVNp VSUiYDQLH ako aj spôsob,

DNêP VD MHGQRWOLYp RVREQRVWQp IDNWRU\ RYSO\YĖXM~ QDY]iMRP

Sociologický aspekt dáva tomuto prístupu zameranie nie len na individualitu

SRGQLNDWHĐD DOH DM MHKR LQWHUDNFLX D Y]ĢDK\ V okolím. Takto sa v sociálno-

SV\FKRORJLFNRP SUtVWXSH ]DREHUiPH MHGQRWOLYFRP DNR SRGQLNDWHĐRP WDN

individuálne, ako aj v skupine (Aldrich, 1999).

GlobáOQ\ PRQLWRU SRGQLNDQLD VN~PD SRGQLNDWHĐD DNR MHGQRWOLYFD FH] MHKR

charakteristiky a vlastnosti tak individuálne akR DM YR Y]ĢDKX V SURVWUHGtP

(v Prieskume dospelej populácie - $36 DOH URYQDNR VD SR]HUi DM QD SRGQLNDWHĐVNp

prostredie, teda okolie SRGQLNDWHĐD Y Národnom prieskume názorov expertov -

1(6 6YRMtP VS{VRERP WHGD *(0 þHUSi DM ]R VRFLiOQR-psychologického prístupu

k podnikaniu.