

43
YQtPDQLH SRGQLNDWHĐD UR]ãLUXMH QD RVREX SOiQXM~FX GRKOLDGDM~FX RUJDQL]XM~FX
a dokonca vlastniacu výrobné faktory (Murphy, 2006; Coulter, 2003). Rozdiel
medzi osobou, ktorá je dRGiYDWHĐRP ]GURMRY D osobou, ktorá generuje profit bol
vytvorený v
VWRURþt &RXOWHU
=DþLDWNRP VWRURþLD VD SUtVWXS N SRGQLNDQLX UR]ãLUXMH 1DMVN{U .QLJKW
popisuje SRGQLNDWHĐD DNR RVREX NWRUi MH QRVLWHĐRP QHLVWRW\ Y rámci ekonomiky
(Sarasvathy a kol., 2005) 9HĐNêP SRNURNRP Y chápaní podnikania a úlohy
SRGQLNDWHĐD MH SUtQRV 6FKXPSHWHUD (Schumpeter, 1934), ktorý neskôr neistotu
SULUDćXMH SRVN\WRYDWHĐRP IRQGRY Y UiPFL SRGQLNDQLD DQJO RULJ Ä
capitalists who
allocate funds
³ D SRGQLNDWHĐD YQtPa ako inovátora, ktorý kombináciou
H[LVWXM~FLFK ]GURMRY Y\WYiUD QRYp SUtOHåLWRVWL D organizácie v existujúcej
HNRQRPLNH þtP VD SRGQLNDQLH VWiYD KODYQêP ]GURMRP UR]YRMD HNRQRPLN\
Schumpeter predpokladá, åH QRYp RUJDQL]iFLH EXG~ GRVDKRYDĢ OHSãLH YêVOHGN\ Dko
tie staré, a teda prinesú vlny zmien v ekonomike. Tento proces nazýva aj
Ä
kreatívna deštrukcia“
- QRYp RUJDQL]iFLH V~ NRQãWDQWQH Y\WYiUDQp D VWDUp NRQþLD
VYRMX þLQQRVĢ
Sociálno-psychologický prístup
V priebehu 60. Då . rokov 2 VWRURþLD VD QD SRGQLNDQLH DNDGHPLFL ]DþtQDM~
SR]HUDĢ ] SV\FKRORJLFNpKR KĐDGLVND 3UHþR V~ QLHNWRUt ĐXGLD SUtSDGQH FHOp
VSRORþQRVWL -
society
HNRQRPLFN\ ~VSHãQHMãt DNR LQt MH MHGQD ] hlavných tém tohto
prístupu. To, GR DNHM PLHU\ MH MHGQRWOLYHF VFKRSQê GRVLDKQXĢ Y rámci podnikania
HNRQRPLFNê ~VSHFK MH Y\VYHWĐRYDQp SURVWUHGQtFWYRP SRWUHE\ GRVDKRYDQLD FLHĐRY
SULþRP WiWR WHyULD ]RKUiYD Y sociálno-SV\FKRORJLFNRP SUtVWXSH NĐ~þRY~ ~ORKX
6N~PDQp V~ UR]GLHO\ PHG]L SRGQLNDWHĐPL D QHSRGQLNDWHĐPL &DUODQG
DNR
aj osobnostné vODVWQRVWL ~VSHãQêFK SRGQLNDWHĐRY +RUQDGD\ D Bunker, 1970),
SRXND]XM~FH QD PQRKp ãSHFLILFNp RVREQRVWQp NYDOLW\ VSRMHQp V SRGQLNDWHĐPL
VHEDG{YHUD SRWUHED GRVLDKQXĢ ~VSHFK W~åED E\Ģ VL YODVWQêP SiQRP
Na sklonku 80. rokov sa tento prúd z literatúry vytráca z dôvodu viacerých
kritík. Medzi hlavné kritiky sociálno-psychologického prístupu patrí zanedbanie
vlastností prostredia a MHKR YSO\YX QD SRGQLNDWHĐVNp VSUiYDQLH ako aj spôsob,
DNêP VD MHGQRWOLYp RVREQRVWQp IDNWRU\ RYSO\YĖXM~ QDY]iMRP
Sociologický aspekt dáva tomuto prístupu zameranie nie len na individualitu
SRGQLNDWHĐD DOH DM MHKR LQWHUDNFLX D Y]ĢDK\ V okolím. Takto sa v sociálno-
SV\FKRORJLFNRP SUtVWXSH ]DREHUiPH MHGQRWOLYFRP DNR SRGQLNDWHĐRP WDN
individuálne, ako aj v skupine (Aldrich, 1999).
GlobáOQ\ PRQLWRU SRGQLNDQLD VN~PD SRGQLNDWHĐD DNR MHGQRWOLYFD FH] MHKR
charakteristiky a vlastnosti tak individuálne akR DM YR Y]ĢDKX V SURVWUHGtP
(v Prieskume dospelej populácie - $36 DOH URYQDNR VD SR]HUi DM QD SRGQLNDWHĐVNp
prostredie, teda okolie SRGQLNDWHĐD Y Národnom prieskume názorov expertov -
1(6 6YRMtP VS{VRERP WHGD *(0 þHUSi DM ]R VRFLiOQR-psychologického prístupu
k podnikaniu.