

44
Prístup vzniku nových podnikov
Chápanie podnikania v nových prístupoch, predovšetkým v takzvanej
„
emergence tradition
³ MH ]DPHUDQp QD VNXWRþQRVĢ åH SRGQLNDQLH DNR SURFHV YHGLH
k XUþLWpPX YêVWXSX - a tým je vznik nového podniku - organizácie. To, þR RGOLãXMH
SRGQLNDWHĐRY RG QHSRGQLNDWHĐRY QD ]iNODGH WRKWR SUtVWXSX QLH V~ FKDUDNWHURYp
vlastnosti ani schopnosti. ZáklDGQêP RGOLãXM~FLP IDNWRURP MH WR, åH SRGQLNDWHOLD
formujú nové organizácie (Gartner, 1988). Na základe tohto prístupu je teda
podnikanie synonymom tvorby nových podnikov. Podnikanie ako proces autori
QiVOHGQH YQtPDM~ DNR WYRUEX QRYêFK ãWUXNW~U NWRUp GHILQujú organizáciu
(Pittaway, 2005).
'{OHåLWêP UR]GLHORP PHG]L NRQYHQþQRX RUJDQL]DþQRX WHyULRX D podnikaním
je práve zameranie na vznik a IRUPRYDQLH QRYHM RUJDQL]iFLH SULþRP WDP, NGH NRQþt
prístup vzniku nových podnikov
]DþtQD NRQYHQþQi RUJDQL]DþQi teória (Katz
a Gartner, 1988). Z WRKR Y\SOêYD åH YêVNXP Y oblasti podnikania sa v rámci tohto
SUtVWXSX ]DPHULDYD SUHGRYãHWNêP QD SURFHV YHG~FL N vzniku nových organizácií
a SRGQLNRY DNR DM QD DNWLYLW\ D SUtVWXS\ SRGQLNDWHĐRY Y WHMWR SRþLDWRþQHM Ii]H
(Carter a koO
2UJDQL]DþQi WHyULD VD QiVOHGQH SR]HUi QD WR, þR VD Y rámci
organizácie odohráva po tom ako je vytvorená a rozvinutá.
Globálny monitor podnikania sa ako na jednu z NĐ~þRYêFK RWi]RN SRGQLNDQLD
MHGQRWOLYFRY ]DPHULDYD QD LFK SRGQLNDWHĐVN~ DNWLYLWX SULþRP ]iNODGQêP
PHUDGORP MH SUiYH W]Y SRþLDWRþQi SRGQLNDWHĐVNi DNWLYLWD - TEA (kapitola 2).
Z WRKWR KĐDGLVND je WDN ]UHMPp åH *(0 VL SUL FKiSDQt SRGQLNDQLD RVYRMXMH DM
SRKĐDG SUtVWXSX Y]QLNX QRYêFK SRGQLNRY
3UtVWXS SUtOHåLWRVWt
6~EHåQH V
prístupom vzniku nových podnikov
vzniká prístup, ktorý
SRGQLNDQLH GHILQXMH SURVWUHGQtFWYRP NRQFHSWX SUtOHåLWRVWt 7HQWR SUtVWXS
SRGQLNDQLH GHILQXMH DNR ÄREMDYRYDQLH Y\KRGQRFRYDQLH D Y\XåtYDQLH SUtOHåLWRVWt na
uvedenie nových tovarov a VOXåLHE QRYêFK VS{VRERY RUJDQL]iFie, trhov, procesov
a zdrojov (Shane, 2003). Základom tohto prístupu k podnikaniu je vznik a Y\XåLWLH
SUtOHåLWRVWt, NWRUp WYRULD MDGUR SRGQLNDWHĐVNpKR SURFHVX 3RGQLNDWHĐVNp DNWLYLW\
QiVOHGQH P{åX YLHVĢ N rôznym výstupom, ako napríklad tvorba nových nezávislých
organizácií, vznik nového podnikania v rámci existujúcich organizácií, vznik
GREURYRĐQtFN\FK RUJDQL]iFLt þL YHUHMQêFK LQãWLW~FLt
Rozhodujúcim faktorom v rámci
SUtVWXSX SUtOHåLWRVWt
MH LQRYiFLD 3RGĐD
DXWRURY REKDMXM~FLFK WHQWR SUtVWXS SRGQLNDWHĐVNp DNWLYLW\ ~]NR V~YLVLD
s kreativitou a PDM~ SRWHQFLiO PHQLĢ H[LVWXM~FH HNRQRPLFNp SRGPLHQN\ QD WUKRFK
(Eckhardt
a Shane,
2003).
Tvorba
a LGHQWLILNiFLD QRYêFK FLHĐRY
a inovatívnych spôsoboY LFK GRVDKRYDQLD MH WHGD SUH SRGQLNDQLH NĐ~þRYi = toho
vyplýva, åH ]DPHUDQLH WRKWR SUtVWXSX MH SUHGRYãHWNêP QD RUJDQL]iFLH WDN QRYp DNR
H[LVWXM~FH NWRUp SULQiãDM~ QD WUK LQRYiFLX þL Xå YR IRUPH QRYêFK SURGXNWRY
VOXåLHE DOHER ]PLHQ 3UtOHåLWRVWL NWRUp tvoria základ tohto prístupu, autori definujú