Background Image
Previous Page  44 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 44 / 340 Next Page
Page Background

42

Podnikanie a Globálny monitor podnikania (GEM)

1

*OREiOQ\ PRQLWRU SRGQLNDQLD MH QDMYlþãLD VYHWRYi ãW~GLD R podnikaní.

3RGQLNDQLH YR YãHREHFQRVWL, a aj tak ako ho vníma GEM, MH ]ORåLWê IHQRPpQ -HKR

SRFKRSHQLH Y\åDGXMH PXOWLGLVFLSOLQiUQ\ SUtVWXS D ]ORåLWp LQãWUXPHQWiULXP

výskumu. V]KĐDGRP na to sú aj metodologickými východiskami GEM doteraz

]QiPH WHyULH NWRUp MH WUHED ćDOHM SUHKOERYDĢ D RYHURYDĢ 6DPRWQi GHILQtFLD

podnikania, z NWRUHM *(0 Y\FKiG]D MH SRPHUQH ãLURNi Ä3RGQLNDQLH MH DNêNRĐYHN

pokus o vytvorenie nového biznisu, ako je samozamestnanie, nový podnik alebo

UR]YRM Xå H[LVWXM~FHKR SRGQLNX 7~WR þLQQRVĢ P{åH Y\NRQiYDĢ MHGQRWOLYHF VNXSLQD

MHGQRWOLYFRY DOHER IXQJXM~FL EL]QLV³ (Pilková a kol., 2012, strana 36). Práve na

]iNODGH WRKR åH *(0 SULVWXSXMH N podnikaniu ako mnohostrannému fenoménu, sa

vo vnímaní podnikania prekrývajú rôzne teoretické koncepty. V rámci GEM sú

]RKĐDGQHQp WDN 6FKXPSHWHURY DNR DM .LU]QHURY SRKĐDG QD SRGQLNDQLH

V QDVOHGXM~FHM þDVWL XYiG]DPH SUHKĐDG WHRUHWLFNêFK SUtVWXSRY ]DREHUDM~FLFK VD

podnikaním a jehR V~þDVĢDPL NWRUp V~ ]D SR]DGtP PHWRGROyJLH *(0 1DãtP

]iPHURP MH SRVN\WQ~Ģ WDNê SUHKĐDG WHyULH SRGQLNDQLD NWRUê þLWDWHĐRYL SRP{åH

SRFKRSLĢ PHWRGRORJLFNp YêFKRGLVNi WRKWR YêVNXPX

1.1 Teória podnikania a GEM

9]KĐDGRP QD YLDFGLPHQ]LRQiOQ\ UR]PHU SRGQLNDQLD sa v WHMWR þDVWL EXGHPH

YHQRYDĢ YêYRMX SRKĐDGRY QD SRGQLNDQLH ] KLVWRULFNpKR KĐDGLVND GHILQtFLt

SRGQLNDWHĐD D SRGQLNDWHĐVNêP SURFHVRP - WHGD NĐ~þRYêP REODVWLDP V ktorými

GEM pracuje.

1.1.1 Prístupy k vymedzeniu podnikania

V priebehu histórie bolo podnikanie aNR VSRORþHQVNê D ekonomický fenomén

vnímané z U{]Q\FK KĐDGtVN D formovali sa k nemu rozdielne prístupy. Vývoj teórie

SRGQLNDQLD MH UR]VLDKOD SUREOHPDWLND REVLDKQXWi Y PQRåVWYH UHOHYDQWQHM OLWHUDW~U\

a definovaných smerov. V publikácii Nielsen a kol. (2012) VD XYiG]D SUHKĐDGQi

systematizácia prístupov k podnikaniu (nazývaných aj tradície) nasledovne:

-

Ekonomický prístup

-

Sociálno-psychologický prístup

-

Prístup vzniku nových podnikov

-

3UtVWXS SUtOHåLWRVWt

Ekonomický prístup

Základným a prvým prístupom k podnikaniu a SRGQLNDWHĐVNHM WHyULL MH

ekonomický prístup. Prvý krát sa v teórii stretáme s SRMPDPL SRGQLNDQLD Då

v 18. VWRURþt, kedy Cantillon definoval funkcie podnikania ako vyrovnávanie

nerovnováhy medzi ponukou a GRS\WRP þtP sa posúvala ekonomika do

URYQRYiåQHKR VWDYX – ekvilibria (Landstrom, 1999) .RQFRP VWRURþLD VD