69
úspechu sa zameriava na jedincov, ktorých silná potreba hnaná motiváciou
k úspechu vedie k sebarealizácii aj prostredníctvom podnikania (respektíve
VDPR]DPHVWQDQLD 7HyULD PLHVWD NRQWURO\ ]DV XYiG]D åH SUiYH SRWUHED YQ~WRUQHM
NRQWURO\ QDG YODVWQRX VLWXiFLRX åLYRWRP MH þDVWR VSlWi V SRGQLNDWHĐVNêPL
charakteristikami (Heimonen
et al., 2012)
ĆDOãRX ]
teórií z oblasti psychológie,
o ktorú sa opiera výskum podnikania seniorov, je Ajzenova (1988) teória
plánovaného správania (
Theory of planned behaviour) (
Kautonen et al., 2011)
.
Kautonen vo svojom výskume na základe tohto teoretického rámca dokázal vplyv
vnímanej vekovej normy (teda toho, ako je z
KĐDGLVND VHQLRURY YQtPDQi
VSRORþHQVNi SRGSRUD SUH SRGQLNDQLH Y
WUHĢRP YHNX QD SRGQLNDWHĐVNê ]iPHU
seniorov. A to tak priamy, ako aj nepriamy prostredníctvom komponentov teórie
plánovaného správania (postojov, subjektívnej normy a vnímanej kontroly
správania)
(
Kautonen et al., 2011).
$NWXiOQD ãW~GLD .DXWRQHQD 'RZQD D
Minniti (2013) zameraná na vplyv veku
jednotlivca na sklon k podnikaniu do istej miery vyvracia klasický prístup
k podnikaniu seniorov prezentovaný v tejto podkapitole, ktorý poukazuje na
]QLåXM~FH VD SUHGLVSR]tFLH DNR DM SUHIHUHQFLX SRGQLNDĢ Y
preddôchodkovom
a dôchodkovom veku. Rozdelením skúmanej populá
FLH SRGĐD SUHIHUHQFLt
Y]KĐDGRP QD
podnikanie auto
UL ãW~GLH ]DGHILQRYDOL WUL VNXSLQ\
-
VNXSLQD WêFK NWRUêFK SUHIHUHQFLRX MH YODVWQLĢ ULDGLĢ D
LQYHVWRYDĢ GR
vlastného podniku (vlastník -
PDQDåpU
-
VNXSLQD NWRUi SUHIHUXMH VDPR]DPHVWQDQLH åLYQRVĢ UHVSHNWtYH SRGQLNDQLH
EH] SUHGSRNODGX ]DPHVWQiYDĢ ćDOãLH RVRE\ VDPRVWDWQH ]iURENRYR þLQQp
osoby),
-
VNXSLQD MHGQRWOLYFRY GRWODþHQêFK GR SRGQLNDQLD QHY\KQXWQRVĢRX QHRFKRWQê
SRGQLNDWHĐ
V prvej skupine vlastníkov -
PDQDåpURY MH YSO\Y YHNX QD SRGQLNDWHĐVNp VNORQ\
PRåQp FKDUDNWHUL]RYDĢ REUiWHQRX NULYNRX Y
tvare U. Sklon k podnikaniu s vekom
UDVWLH SULþRP GRVDKXMH QDMY\ããLH KRGQRW\ YR YHNX URNRY D
následne s rastúcim
YHNRP NOHVi 7HQWR YSO\Y YHNX QD SRGQLNDQLH MH WRWRåQê V
prezentovanými
prístupmi a
]LVWHQLDPL $N YãDN YH]PHPH GR ~YDK\ GUXK~ VNXSLQX V
preferenciou
SRGQLNDĢ DNR VDPRVWDWQH ]iURENRYR þLQQp RVRE\ VNORQ N
podnikaniu s vekom
narastá takmer lineárne, a teda negatívny vplyv veku na podnikanie v tejto skupine
nie je pozorovaný. V
WUHWHM VNXSLQH QHRFKRWQêFK SRGQLNDWHĐRY MH QDRSDN YSO\Y
veku na sklon k pod
QLNDQLX ]DQHGEDWHĐQê Y
DNRPNRĐYHN YHNX NHćåH MHGQRWOLYFL V~
k podnikaniu nútení z ekonomických dôvodov, a vek v takomto prípade nehrá
Yê]QDPQ~ UROX =iYHU\ ãW~GLH .DXWRQHQD D
kolektívu (2013) poukazujú na potrebu
SUHKRGQRWLĢ DNWXiOQH QDVWDYHQp SROLWLN\ SR
dpor
\ SRGQLNDQLD VHQLRURY Y]KĐDGRP
na ich preferencie v oblasti typu a spôsobu podnikania.
ďXGVNê D
ILQDQþQê NDSLWiO VHQLRURY SUDFRYQp VN~VHQRVWL
Z
SRKĐDGX QDDNXPXORYDQpKR ĐXGVNpKR NDSLWiOX MH ]UHMPp åH VHQLRUL PDM~
RSURWL ]Y\ãNX SRGQLNDWHĐVNpKR VSHNWUD LVW~ YêKRGX 9 SUYRP UDGH P{åHPH KRYRULĢ