Background Image
Previous Page  71 / 370 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 71 / 370 Next Page
Page Background

69

úspechu sa zameriava na jedincov, ktorých silná potreba hnaná motiváciou

k úspechu vedie k sebarealizácii aj prostredníctvom podnikania (respektíve

VDPR]DPHVWQDQLD 7HyULD PLHVWD NRQWURO\ ]DV XYiG]D åH SUiYH SRWUHED YQ~WRUQHM

NRQWURO\ QDG YODVWQRX VLWXiFLRX åLYRWRP MH þDVWR VSlWi V SRGQLNDWHĐVNêPL

charakteristikami (Heimonen

et al., 2012)

ĆDOãRX ]

teórií z oblasti psychológie,

o ktorú sa opiera výskum podnikania seniorov, je Ajzenova (1988) teória

plánovaného správania (

Theory of planned behaviour) (

Kautonen et al., 2011)

.

Kautonen vo svojom výskume na základe tohto teoretického rámca dokázal vplyv

vnímanej vekovej normy (teda toho, ako je z

KĐDGLVND VHQLRURY YQtPDQi

VSRORþHQVNi SRGSRUD SUH SRGQLNDQLH Y

WUHĢRP YHNX QD SRGQLNDWHĐVNê ]iPHU

seniorov. A to tak priamy, ako aj nepriamy prostredníctvom komponentov teórie

plánovaného správania (postojov, subjektívnej normy a vnímanej kontroly

správania)

(

Kautonen et al., 2011).

$NWXiOQD ãW~GLD .DXWRQHQD 'RZQD D

Minniti (2013) zameraná na vplyv veku

jednotlivca na sklon k podnikaniu do istej miery vyvracia klasický prístup

k podnikaniu seniorov prezentovaný v tejto podkapitole, ktorý poukazuje na

]QLåXM~FH VD SUHGLVSR]tFLH DNR DM SUHIHUHQFLX SRGQLNDĢ Y

preddôchodkovom

a dôchodkovom veku. Rozdelením skúmanej populá

FLH SRGĐD SUHIHUHQFLt

Y]KĐDGRP QD

podnikanie auto

UL ãW~GLH ]DGHILQRYDOL WUL VNXSLQ\

-

VNXSLQD WêFK NWRUêFK SUHIHUHQFLRX MH YODVWQLĢ ULDGLĢ D

LQYHVWRYDĢ GR

vlastného podniku (vlastník -

PDQDåpU

-

VNXSLQD NWRUi SUHIHUXMH VDPR]DPHVWQDQLH åLYQRVĢ UHVSHNWtYH SRGQLNDQLH

EH] SUHGSRNODGX ]DPHVWQiYDĢ ćDOãLH RVRE\ VDPRVWDWQH ]iURENRYR þLQQp

osoby),

-

VNXSLQD MHGQRWOLYFRY GRWODþHQêFK GR SRGQLNDQLD QHY\KQXWQRVĢRX QHRFKRWQê

SRGQLNDWHĐ

V prvej skupine vlastníkov -

PDQDåpURY MH YSO\Y YHNX QD SRGQLNDWHĐVNp VNORQ\

PRåQp FKDUDNWHUL]RYDĢ REUiWHQRX NULYNRX Y

tvare U. Sklon k podnikaniu s vekom

UDVWLH SULþRP GRVDKXMH QDMY\ããLH KRGQRW\ YR YHNX URNRY D

následne s rastúcim

YHNRP NOHVi 7HQWR YSO\Y YHNX QD SRGQLNDQLH MH WRWRåQê V

prezentovanými

prístupmi a

]LVWHQLDPL $N YãDN YH]PHPH GR ~YDK\ GUXK~ VNXSLQX V

preferenciou

SRGQLNDĢ DNR VDPRVWDWQH ]iURENRYR þLQQp RVRE\ VNORQ N

podnikaniu s vekom

narastá takmer lineárne, a teda negatívny vplyv veku na podnikanie v tejto skupine

nie je pozorovaný. V

WUHWHM VNXSLQH QHRFKRWQêFK SRGQLNDWHĐRY MH QDRSDN YSO\Y

veku na sklon k pod

QLNDQLX ]DQHGEDWHĐQê Y

DNRPNRĐYHN YHNX NHćåH MHGQRWOLYFL V~

k podnikaniu nútení z ekonomických dôvodov, a vek v takomto prípade nehrá

Yê]QDPQ~ UROX =iYHU\ ãW~GLH .DXWRQHQD D

kolektívu (2013) poukazujú na potrebu

SUHKRGQRWLĢ DNWXiOQH QDVWDYHQp SROLWLN\ SR

dpor

\ SRGQLNDQLD VHQLRURY Y]KĐDGRP

na ich preferencie v oblasti typu a spôsobu podnikania.

ďXGVNê D

ILQDQþQê NDSLWiO VHQLRURY SUDFRYQp VN~VHQRVWL

Z

SRKĐDGX QDDNXPXORYDQpKR ĐXGVNpKR NDSLWiOX MH ]UHMPp åH VHQLRUL PDM~

RSURWL ]Y\ãNX SRGQLNDWHĐVNpKR VSHNWUD LVW~ YêKRGX 9 SUYRP UDGH P{åHPH KRYRULĢ