72
majú významný pozitívny dopad na proces zakladania nových podnikov, ako aj na
ILQDQþQ~ D
marketingovú podporu daného podnikania seniorov.
Aktuálna štúdia podnikania seniorov však poukazuje na istú kontradikciu
v zistených dátach (Botham a Graves, 2009)
$XWRUL ãW~GLH ]LVWLOL åH DN VD
]DPHULDPH QD FHONRY~ SRSXOiFLX WHGD QLHOHQ QD SRGQLNDWHĐRY DNR
v predchádzajúcich štúdiách), s
UDVW~FLP YHNRP VD ]QLåXMH SHUFHQWR MHGQRWOLYFRY
NWRUt SR]QDM~ SRGQLNDWHĐD D
HãWH Yê]QDPQHMãLH VD ]QLåXMH SHUFHQWR MHGQRWOLYFRY
ktorí poznajú niekoho, u
NRKR E\ KĐDGDOL UDGX SUL ]DNODGDQt SRGQLNDQLD =R ]LVWHQt
tejto štúdi
H Y\SOêYD åH SUiYH ]KRUãXM~FH VD VLHWH NRQWDNWRY E\ PRKOL WYRULĢ
SUHNiåNX SUH SRGQLNDQLH VHQLRURY
(Botham a Graves, 2009).
3RGQLNDQLH åLHQ Y
seniorskom veku
9êVNXP\ SRGQLNDQLD DNR WDNpKR þDVĢ
SRXND]XM~ QD VNXWRþQRVĢ åH åHQ\
podnikajú do istej mier
\ PHQHM DNR PXåL âW~GLH ]DPHUDQp QD SRGQLNDQLH VHQLRURY
VD WDNWLHå YHQXM~ WHMWR SUREOHPDWLNH D
vo všetkých prípadoch potvrdzujú daný
predpoklad (Kautonen et al., 2008; Hart et al., 2004; Botham a Graves, 2009).
Kautonen v štúdii
]DPHUDQHM QD DQDOê]X U{]Q\FK IDNWRURY RYSO\YĖXM~FLFK
SRGQLNDWHĐVNp LQWHQFLH ]LVWLO åH SRKODYLH Pi Yê]QDPQê YSO\Y QD ]iPHU ]DþDĢ
SRGQLNDĢ äHQ\ PDOL Y
WUHĢRP YHNX Yê]QDPQH QLåãt ]iPHU ]DþDĢ SRGQLNDĢ DNR PXåL
SULþRP VNXWRþQRVĢ
,
åH Xå QHPDOL URGLQQp SRYLQQ
osti nemala štatisticky významný
vplyv na posilnenie týchto intencií (Kautonen a Luoto, 2008).
+DUW
Y UR]VLDKOHM ãW~GLL YHQRYDQHM SRGQLNDQLX VHQLRURY YR 9HĐNHM
%ULWiQLL ]LVWLO åH QDSULHN WRPX åH åHQ\ YR YãHWNêFK YHNRYêFK NDWHJyULiFK
podnikajú mene
M DNR PXåL QDMPDUNDQWQHMãt UR]GLHO MH SUiYH Y
najvyššej vekovej
NDWHJyULL
-
URNRY äHQ\ Y SULPiUQHM YHNRYHM NDWHJyULL
-49 rokov) boli
v
SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLWH SULEOLåQH QD SRORYLFL DNWLYLW\ PXåRY
SULþRP åHQ\
v
NDWHJyULL VHQLRURY EROL QD ~URYQL WUHWLQ\ SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\ PXåRY
(Hart et al., 2004).
Politiky a podpora podnikania
Viaceré štúdie zaoberajúce sa podnikaním seniorov skúmajú aj vplyv
a efektivitu programov a politík zameraných na podporu podnikania seniorov
a vyvodzujú závery a
RGSRU~þDQLD NWRUp P{åX PDĢ SR]LWtYQ\ YSO\Y QD EXG~FX
tvorbu politík a programov v tejto oblasti.
Rozsiahla štúdia, ktorá analyzuje podnikanie seniorov v
%ULWiQLL ]LVWLOD åH
V~þDVQp IRUP\ LQãWLWXFLRQiOQHM SRGSRU\ VHQLRURY SUHGRYãHWNêP Y
oblasti
sociálnych dávok) majú na potenciálne podnikanie seniorov negatívny vplyv
Y]KĐDGRP QD WR åH SUL VQDKH ]DSRMLĢ VD GR SRGQLNDQLD VWUiFDM~ VWDWXV NWRUê LP
v
SUtSDGH ]O\KDQLD LFK SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\ P{åH VS{VRELĢ YêUD]Qê SRNOHV
v príjme, a teda má demotiv
DþQê YSO\Y QD SRWHQFLiOQ\FK SRGQLNDWHĐRY YR YHNRYHM
NDWHJyULL VHQLRURY
(Kautonen et al., 2008). Na druhej strane vplyv programov na
SRGSRUX SRGQLNDQLD VHQLRURY Pi SR]LWtYQH GRSDG\ =
celej vzorky seniorov, ktorí
Y\KĐDGDOL SRPRF Y
UiPFL DJHQW~U\ 35,0( ]DORåLOR SRGQLN D
]DþDOR SRGQLNDĢ