

271
3UtOHåLWRVWL QD SRGQLNDQLH
3RGPLHQND KRGQRWLDFD SUtOHåLWRVWL QD SRGQLNDQLH Y\Ni]DOD GREUê PHG]LURþQH
QH]PHQHQê VWDY 3UHGPHWRP MHM KRGQRWHQLD V~ H[LVWXM~FH SUtOHåLWRVWL QD ]DORåHQLH
firiem, a to tak z KĐDGLVND PQRåVWYD MHKR YêYRMD Y VWUHGQRGRERP KRUL]RQWH þL MHKR
porovnania s PQRåVWYRP ĐXGt VFKRSQêFK WLHWR SUtOHåLWRVWL Y\XåLĢ 6DPRWQp
PQRåVWYR SUtOHåLWRVWt KRGQRWLOL H[SHUWL DNR PLHUQH SR]LWtYQH DYãDN
z PHG]LQiURGQpKR KĐDGLVND SRGSULHPHUQp D s PLHUQ\P PHG]LURþQêP ]KRUãHQtP
=Y\ãHQp GYH VSRPtQDQp GLPHQ]LH Y\ND]RYDOL SR]LWtYQH KRGQRWHQLH V naopak
mierne priaznivou dynamikou a celkovo priemerným komparatívnym hodnotením.
+RGQRWHQp V~ WLHå EDULpU\ Y\XåtYDQLD SRGQLNDWHĐVNêFK SUtOHåLWRVWt D ãSHFLiOQH DM
SUtOHåLWRVWL SUH Y\VRNR UDVWRYp SRGQLNDQLH SULþRP REH WLHWR GLPHQ]LH Y\Ni]DOL
mierne negatívne a PHG]LURþQH NOHVDM~FH DYãDN ] NRPSDUDWtYQHKR KĐDGLVND
SULHPHUQp KRGQRWHQLH &HONRYR WDN PRåQR NRQãWDWRYDĢ åH NRQWH[W H[LVWXM~FLFK
SUtOHåLWRVWt QD SRGQLNDQLH SUHGVWDYXM~ Dbsolútne aj komparatívne priemernú
SRGSRUX SRGQLNDWHĐVNêFK DNWLYtW QRYêFK D rastúcich firiem na Slovensku.
+RGQRWHQLH WHMWR REODVWL QD]QDþXMH åH VWiOH H[LVWXMH UHODWtYQH GRVWDWRN SUtOHåLWRVWt
NWRUp P{åX SRGQLNDWHOLD Y\XåtYDĢ D ]iURYHĖ SUtVWXS N týmto prtOHåLWRVWLDP QLH MH
neprimerane obmedzovaný. V tomto kontexte sa celNRYê Qi]RU H[SHUWRY OtãL RG
výsledkov prieskumu dospelej populácie, kde Slovensko vykázalo komparatívne
Qt]NH YQtPDQLH SRGQLNDWHĐVNêFK SUtOHåLWRVWt Y dospelej populácii (þDVĢ
V prípaGH DN YãDN ]REHULHPH GR ~YDK\ OHQ GLPHQ]LX KRGQRWLDFX VDPRWQp PQRåVWYR
SUtOHåLWRVWt YêVOHGN\ V~ Y zásade podobné a to aj v PHG]LQiURGQRP SRURYQDQt þL
PHG]LURþQHM G\QDPLNH
Schopnosti a znalosti na podnikanie
ÒURYHĖ VFKRSQRVWt D znalostí potrebných na podnikanie je podmienkou, ktorá
Y\ND]XMH QDMOHSãLH KRGQRWHQLH QDY\ãH PHG]LURþQH V mierne priaznivým trendom.
3UHGPHWRP MHM KRGQRWHQLD V~ VFKRSQRVWL ĐXGt UR]EHKQ~Ģ D ULDGLĢ PDO~ ILUPX þL
G\QDPLFNê EL]QLV UHDJRYDĢ QD SRGQLNDWHĐVNp SUtOHåLWRVWL RUJDQL]RYDĢ ]Groje
potrebné na QRYp SRGQLNDQLH þL PLHUD VN~VHQRVWt V rozbiehaním nových firiem.
Jednotlivé hodnotené dimenzie síce v absolútnom vyjadrení nedosahovali
SR]LWtYQH KRGQRWHQLH DYãDN SULD]QLYi EROD QLHOHQ PHG]LURþQi G\QDPLND DOH WLHå
ich komparatívne hodnotenie. Celkovo, napriek absolútnemu hodnoteniu
v QHJDWtYQRP GXFKX YQtPDQi ~URYHĖ VFKRSQRVWt D znalostí na podnikanie
vynikala v medzinárodnom kontexte, pripisujúc tak Slovensku komparatívne
SR]LWtYQH KRGQRWHQLH =QDPHQi WR åH VFKRSQRVWL D ]QDORVWL ĐXGt Qa Slovensku
PRåQR YQtPDĢ DNR IDNWRU SULD]QLYR YSOêYDM~FL QD SRGQLNDWHĐVN~ DNWLYLWX
K rovnakým záverom nás vedú aj výsledky prieskumu dospelej populácie APS (þDVĢ
NGH 6ORYHQVNR Y\Ni]DOR VtFH PHG]LURþQH PLHUQH ]QtåHQ~ DYãDN VWiOH Y\VRN~ D
komparatívnH QDGSULHPHUQ~ PLHUX VHEDKRGQRWHQLD SRGQLNDWHĐVNêFK VFKRSQRVWt
2 1