

276
SRNUDþRYDĢ PRåQR RþDNiYDĢ åH QD 6ORYHQVNX VD Y QDMEOLåãtFK URNRFK ]QtåL
SRGQLNDWHĐVNi DNWLYLWD RE\YDWHĐVWYD þR EXGH PDĢ QHJDWtYQ\ GRSDG QDMPl QD
]DPHVWQDQRVĢ DOH DM FHONRYR QD NRQNXUHQFLHVFKRSQRVĢ D ekonomický rast krajiny.
V oblasti potenciálu a ]iPHUX ]DþDĢ SRGQLNDĢ V~ NĐ~þRYêPL SUREOpPDPL QD
6ORYHQVNX QHGRVWDWRþQp YQtPDQLH SRGQLNDWHĐVNêFK SUtOHåLWRVWt DNR DM VODEp
VSRORþHQVNp YQtPDQLH SRGQLNDQLD DNR GREUHM NDULpUQHM YRĐE\ ,GH R oblasti, na
]OHSãHQLH NWRUêFK Yê]QDPQH SULVSLHYDM~ Yzdelávací a tréningový systém na
YãHWNêFK ~URYQLDFK ]iNODGQp VWUHGQp D Y\VRNp ãNROVWYR DNR DM ćDOãLH Y]GHOiYDFLH
a WUpQLQJRYp DNWLYLW\ $SOLNiFLD YKRGQêFK SURJUDPRY ]DPHUDQêFK QD WYRULYRVĢ E\
PDOD WDNLVWR SR]LWtYQ\ GRSDG QD UDVW PRWtYiFLH ]DþDĢ SRGQLNDĢ nie z nevyhnutnosti,
ktorá je u nás prevládajúca a sme v nej na úrovni najchXGREQHMãtFK NUDMtQ VYHWD
ale z titulu SUtOHåLWRVWt =YêãHQLH SRGLHOX WêFK SRGQLNDWHĐRY NWRUt YLGLD SUtOHåLWRVWL
úzko súvisí s UDVWRP LQRYDWtYQRVWL NWRUi Pi EH]SURVWUHGQê Y]ĢDK k QiUDVWX SRþWX
firiem s vysokým rastovým potenciálom a VFKRSQRVĢRX SUHQLNDĢ QD ]DKUDQLþQp
trhy, teda s UR]YRMRP VRILVWLNRYDQHMãLHKR W\SX SRGQLNDQLD þR V~ WLHå REODVWL NGH
Yê]QDPQH PHG]LQiURGQH ]DRVWiYDPH 'REUê Y]GHOiYDFt V\VWpP SULVSLHYD WLHå
k rozvoju SRYDåRYDQLD SRGQLNDQLD ]D YKRGQ~ NDULpUQX YRĐEX D celkovo
SR]LWtYQHPX VSRORþHQVNpPX YQtPDQLX SRGQLNDQLD = predchádzajúceho logicky
Y\SOêYD åH ULHãHQLH WêFKWR SUREOpPRY QLH MH OHQ ]iOHåLWRVĢRX Y]GHOiYDQLD
a WUpQLQJRY DOH Y\åDGXMH DSOLNRYDĢ V\VWpPRYê SUtstup k formulácii politík
a RSDWUHQt NWRUp V~ V~þDVĢRX FHONRYpKR SRGQLNDWHĐVNpKR SURVWUHGLD D o ktorých
SRMHGQiYDPH ćDOHM 9OiGD E\ PDOD Y\WYRULĢ WDNp SURVWUHGLH NWRUp QHEXGH Y\VLHODĢ
negatívne signály, v dôsledku ktorých rastie strach z podnikania, a ktoré takisto aj
RGUiG]D ]DþtQDM~FLFK DOH WLHå HWDEORYDQêFK SRGQLNDWHĐRY RG WRKR DE\ SRNUDþRYDOL
v podnikaní (o þRP VYHGþt Qiã LQGH[ SUHåLWLD SRG SULHPHURP (XUyS\
'UXKRX REODVĢRX V~
UHãWDUWRYDQt
podnikatelia
. Ako z výsledkov GEM
vyplýva, ich podiel na poGQLNDWHĐRFK NWRUt SUHUXãLOL SRGQLNDQLH PHG]LURþQH QD
Slovensku klesá. Z YêVNXPRY YãDN Y\SOêYD åH LGH R VNXSLQX SRGQLNDWHĐRY NWRUi
v UiPFL W]Y GUXKHM ãDQFH Pi YćDND XþHQLX D VN~VHQRVWLDP YlþãLX
SUDYGHSRGREQRVĢ UHDOL]iFLH ~VSHãQpKR EL]QLVX DNR QRYR]DþtQDjúci podnikatelia.
Takisto z hodnotenia Európskej komisie o 6ORYHQVNX D (&
Y\SOêYD åH
SRVN\WXMHPH QHSRURYQDWHĐQp QHSULD]QLYp SRGPLHQN\ þHVWQêP SRGQLNDWHĐRP
NWRUt SUHUXãLOL SRGQLNDQLH D FKF~ ]DþDĢ ]QRYD 6PH QHSRURYQDWHĐQt Y þDVH
a nákladoch, ktoré je u QiV WUHED Y\QDORåLĢ QD OLNYLGiFLX EL]QLVX DOHEo v úrovni
SRGSRU\ GUXKHM ãDQFH SUH WêFK NWRUt FKF~ ]QRYD ]DþDĢ 7LHWR REODVWL V~ SRGĐD QiãKR
Qi]RUX WêPL QD NWRUp E\ VD PDOL ]DPHULDYDĢ SUtVOXãQp SROLWLN\ D opatrenia v rámci
]OHSãRYDQLD SRGQLNDWHĐVNpKR SURVWUHGLD =iURYHĖ E\ EROR na uchovanie existujúcej
PQRåLQ\ SRGQLNDWHĐRY åLDGXFH Y\SUDFRYDĢ SURJUDP\ ]DPHUDQp ãSHFLiOQH QD
SRGSRUX UHãWDUWX SR þHVWQRP ]O\KDQt
7UHĢRX REODVĢRX MH LQNOX]LYLWD SRGQLNDQLD
. Dlhodobo pretrvávajúci
problém nízkej podnikaWHĐVNHM DNWLYLW\ åLHQ SRGSRUD D rozvoj podnikania mladých
a SRGQLNDQLH VHQLRURY V~ WUL NĐ~þRYp REODVWL NWRUp VL Y\åDGXM~ VWUDWHJLFNp DM
operatívne zameranie politík a opatrení na úrovni vlády. I NHć Y oblasti podpory
SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\ åLHQ MH QD 6ORYHQVNX UR]EHKQXWêFK SRPHUQH YHĐD LQLFLDWtY
2