

267
SRGQLNDQLH NWRUp QDY\ãH ]D]QDPHQDOL PHG]LURþQp PLHUQH ]KRUãHQLH VLWXiFLH
3RNLDĐ LGH R MHGQRWOLYp GLPHQ]LH WHMWR SRGPLHQN\ SULHPHUQêPL PHdzi zlými sme
boli v hodnotení podpory nových a rastúcich firiem v rámci konkrétnych
existujúcich politík, ako napr. verejné obstarávanie. Naopak, nielen absolútne ale
aj komparatívne negatívne postavenie vykázalo Slovensko v hodnotení priority
podpory nových a rastúcich firiem na úrovni tak vládnej ako aj regionálnej politiky,
SULþRP REH REODVWL ]D]QDPHQDOL HãWH PHG]LURþQp ]KRUãHQLH = XVNXWRþQHQêFK
DQDOê] WDN Y\SOêYD åH YOiGQH SROLWLN\ ] KĐDGLVND NRQNUpWQ\FK SROLWtN þL SULRULWL]iFLH
a podpory podnikania neprispievajú v GRVWDWRþQHM PLHUH N formovaniu priaznivého
prostredia na podnikanie na Slovensku.
Vládne politiky (byrokracia, dane)
Rovnako ako v SUtSDGH Y\ããLH XYHGHQHM SRGPLHQN\ DM YOiGQH SROLWLN\
v oblasti byrokracie a daní patrili medzi tie SRGPLHQN\ NWRUp Y\ND]XM~ QDMKRUãt
stav a PHG]LURþQp PLHUQH ]KRUãHQLH KRGQRWHQLD 7RWR ]KRUãHQLH MH QDMPl
v G{VOHGNX ]KRUãHQLD KRGQRWHQLD Y oblasti daní, a to tak z KĐDGLVND
SUHGYtGDWHĐQRVWL DOH SUHGRYãHWNêP EUHPHQD GDĖRYpKR ]DĢDåHQLD 9 tejto oblasti
SloYHQVNR ]DþDOR Y\ND]RYDĢ Qi]QDN\ VWUiFDQLD VYRMHM GRWHUDMãHM DEVRO~WQH DM
komparatívne priaznivej pozície. Naopak, absolútne aj komparatívne priaznivý
stav i trend vykázalo hodnotenie rýchlosti získania povolení a licencií. Na druhej
strane, celkové byrokraWLFNp ]DĢDåHQLH SRGQLNDQLD EROR VWiOH QHSULPHUDQH QiURþQp
SULþRP LãOR R QDMKRUãLH KRGQRWHQ~ GLPHQ]LX Y rámci podmienky vládnych politík
v oblasti byrokracie a GDQt NWRUi FHONRYR SUHGVWDYRYDOD QHGRVWDWRþQ~ SRGSRUX
SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\ X QiV
Vládne programy
V SUtSDGH YOiGQ\FK SURJUDPRY PRåQR KRYRULĢ R podmienke vykazujúcej stále
QDMKRUãt VWDY DYãDN ]iURYHĖ PLHUQH PHG]LURþQp ]OHSãHQLH ] KĐDGLVND SRGSRU\
SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\ 1DMKRUãLH KRGQRWHQRX GLPHQ]LRX ERO GRVWDWRN YOiGQ\FK
programov, ktorý zaznamHQDO DNR MHGLQê PHG]LURþQê SUHSDG KRGQRWHQLD D ktorý
PRåQR SRYDåRYDĢ ] DEVRO~WQHKR DM NRPSDUDWtYQHKR KĐDGLVND ]D MHGQR]QDþQH
QHJDWtYQ\ 7DNWLHå QHJDWtYQH D podpriemerne hodnotenými boli aj oblasti
dostupnosti SRPRFL YOiGQ\FK SURJUDPRY LFK HIHNWtYQRVWL þL prístupu k celému
VSHNWUX SRGSRU\ YOiGQ\FK SURJUDPRY SURVWUHGQtFWYRP MHGQHM LQãWLW~FLH L NHć
PHG]LURþQH VD LFK KRGQRWHQLH R QLHþR ]OHSãLOR 1DSRNRQ QDMPHQHM QHJDWtYQH
KRGQRWHQêPL EROL HIHNWtYQRVĢ LQNXEiWRURY D vedeckých parkov v podpore
podnikania, ktori YãDN Y\ND]RYDOD YHĐNp ]DRVWiYDQLH Y medzinárodnom kontexte,
a NRPSHWHQWQRVĢ ĐXGt
YR YOiGQ\FK DJHQW~UDFK NWRUHM
KRGQRWHQLH
z PHG]LQiURGQpKR KĐDGLVND EROR LED PLHUQH SRGSULHPHUQp &HONRYR YãDN PRåQR
NRQãWDWRYDĢ åH Y REODVWL YOiGQ\FK SURJUDPRY QD SRGSRUX podnikania existuje stále
YHĐNê SULHVWRU na ]OHSãHQLH
Vzdelanie (základné, stredné)
Vzdelávanie na úrovni základného a VWUHGQpKR PRåQR R]QDþLĢ ]D SRGPLHQNu
vykazujúcu PHG]LURþQH QH]PHQHQê D z KĐDGLVND PHG]LQiURGQpKR SRURYQDQLD
2 7