

261
V rámci neho GEM NES napovedá o PLHUQRP PHG]LURþQRP ]OHSãHQt
SUHGRYãHWNêP GRVWXSQRVWL PRGHUQêFK IRULHP ILQDQFRYDQLD þDVĢ
þR MH
v V~ODGH VR ]LVWHQLDPL *&5 NWRUp QDY\ãH URYQDNR KRYRULD R PLHUQRP ]KRUãHQt
dostupnosti ILQDQþQêFK VOXåLHE D WUDGLþQêFK IRULHP ILQDQFRYDQLD D naopak
PLHUQRP ]OHSãHQt GRVWXSQRVWL PRGHUQêFK IRULHP ILQDQFRYDQLD þL ,33 NWRUê
WLHå SRXND]XMH QD PLHUQH ]KRUãHQLH SUtVWXSX N WUDGLþQêP ]GURMRP
financovania). Naopak, DB hovorí o PLHUQRP ]OHSãHQt SUtVWupu k dlhovému
ILQDQFRYDQLX NWRUê MH WUDGLþQRX IRUPRX ILQDQFRYDQLD D ]KRUãHQt UHODWtYQHKR
postavenia v ochrane investorov.
x
Vládne politiky (byrokracia, dane): V rámci DB je priereze s touto podmienkou
QD SRGQLNDQLH VSRPHG]L KRGQRWHQêFK REODVWt REODVĢ GDĖových povinností.
V rámci nej Slovensko dosiahlo v roku 2012 umiestnenie tesne pod hranicou
SRORYLFH UHEUtþND
PLHVWR ]R
3UHGPHWRP KRGQRWHQLD ,33 V~ REODVWL
tak byrokracie ako aj daní. V rámci oblasti daní ide konkrétne o hodnotenie
legislatívy upravujúcej dane, poplatky a investície, ktoré v roku 2012 vykázalo
negatívnu hodnotu indexu (67,1). Pri hodnotení byrokracie sa IPP zameriava na
FHONRY~ E\URNUDFLX SULHĢDK\ Y konaní a výkazníctvo. V tomto prípade hodnota
indexu v roku 2012 dosahovala len
þR SUHGVWDYXMH ]QDþQH QHJDWtYQH
hodnotenie. Vzájomné porovnanie poukazuje na celkovo negatívne hodnotenie
problematiky byrokracie a GDQt QD 6ORYHQVNX QD NWRURP VD YãHWN\ LQLFLDWtY\
zhodujú. Z KĐDGLVND PHG]LURþQHM G\namiky sa zistenia GEM NES (napr. þDVĢ
5.5.2) zhodujú s KRGQRWHQtP ,33 NWRUê SRXND]XMH ]KRUãHQLH VLWXiFLH WDN
v REODVWL GDĖRYpKR ]DĢDåHQLD DNR DM Y REODVWL QiURþQRVWL Y\URYQDQLD VD
s byrokraciou. Naopak, v rozpore s WêPLWR SR]QDWNDPL MH PHG]LURþQp ]OHSãHQLH
KRGQRWHQLD REODVWL GDĖRYêFK Sovinností v rámci DB.
x
Vzdelávanie (základné a stredné): Na hodnotenie vzdelávania na úrovni
základného a stredného sa okrem GEM NES zameral aj GCR, ktorý hodnotil
celkovú kvalitu základného vzdelávania. V tomto hodnotení Slovensko
]D]QDPHQDOR PHG]LURþQH QHzmenenú hodnotu nachádzajúcu sa mierne
v KRUQHM þDVWL KRGQRWLDFHM ãNiO\
QD ãNiOH - 7), z þRKR PRåQR
GHGXNRYDĢ QHXWUiOQ\ Då UHODWtYQH PLHUQH SR]LWtYQ\ VWDY 7HQWR SR]QDWRN VD
zhoduje hodnotením stavu v oblasti vzdelávania (na úrovni základného
a streGQpKR DNR DM PLQLPiOQRX PLHURX PHG]LURþQHM G\QDmiky so zisteniami
GEM NES (QDSU þDVĢ
x
Vzdelávanie (odborné, profesijné Y\VRNRãNROVNp 2EODVĢ Y]GHOiYDQLD QD ~URYQL
odborného, profesijného a Y\VRNRãNROVNpKR MH RNUHP *(0 1(6 WLHå
predmetom hodnotenLD *&5 7HQ VD ]DPHULDYD QD KRGQRWHQLH Y\ããLHKR
vzdelávania a WUpQLQJX 9êãND KRGQRWHQLD VD QDFKiG]DOD Y SR]LWtYQHM þDVWL
KRGQRWLDFHM ãNiO\ D Y\ND]RYDOD PHG]LURþQ~ VWDELOLWX KRGQRWD
Y oboch
rokoch). Aj hodnotenie jednotlivých vnútorných komponentov (GCR 2011 -
2012 a 2012 - 2013) dokumentuje relatívnu vnútornú stabilitu, s miernym
poklesom kvality a naopak miernym nárastom komponentov hodnotiacich
2 1