

Neformálne inštitúcie
predstavujú obmedzenia (ako napríklad kódexy
správania, postoje, hodnoty behaviorálne normy a konvencie), ktoré majú pôvod
v sociálne prenášaných informáciách a V~ V~þDVĢRX NXOW~U\ $NR PRåQR YLGLHĢ
z výsledkov uvedených v WDEXĐNH
QHIRUPiOQH LQãLW~FLH EROL H[SHUWPL
KRGQRWHQp VN{U QHXWUiOQH FHONRYp SULHPHUQp KRGQRWHQLH QHIRUPiOQ\FK LQãWLW~FLt
QD 6ORYHQVNX Y\Ni]DOR VNyUH
þR SUHGVWDYXMH QHJDWtYQX þDVĢ KRGQRWLDFHM ãNiO\
DYãDN R QLHþR EOLåãLH N neutrálnej hodnote ako tomu bolo v prípadH LQãWLW~FLt
IRUPiOQ\FK 2SURWL IRUPiOQ\P LQãWLW~FLiP VD Yãak nezmenil charakter pozície
v rámci medzinárodného porovnania, kde Slovensko zaostávalo za celkovým
priemerným hodnotením krajín Európy (priemerné hodnotenie neformálnych
LQãWLW~FLt
DNR DM VNXSLQ\ SULHPHUQp KRGQRWHQLH QHIRUPiOQ\FK LQãWLW~FLt
1D ]iNODGH XYHGHQêFK YêVOHGNRY WDN PRåQR NRQãWDWRYDĢ åH QHIRUPiOQH
LQãWLW~FLH SUHGVWDYXM~ VtFH YlþãLX SRGSRUX SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLWH QHå LQãWLW~FLH
IRUPiOQH DYãDN W~WR SRGSRUX QLH MH PRåQp SRYDåRYDĢ ]D SRVWDþXM~FX 9 rámci
QHIRUPiOQ\FK LQãWLW~FLt QDMYêUD]QHMãt SULHVWRU na ]OHSãHQLH QD 6ORYHQVNX MH
v oblastiach kultúrnych a VSRORþHQVNêFK QRULHP þL SRGSRU\ Y\VRNR UDVWRYpKR
SRGQLNDQLD NWRUp VPH Xå LGHQWLILNRYDOL DNR SUREOHPDWLFNp DM Y LQêFK þDVWiach tejto
kapitoly.
257
3UHGFKiG]DM~FH ]LVWHQLD RKĐDGRP hodnotenia formálnych a neformálnych
LQãWLW~FLt IRUPXM~FLFK SRGQLNDWHĐVNp SURVWUHGLH QD 6ORYHQVNX PRåQR YL]XDOL]RYDĢ
SRPRFRX LQãWLWXFLRQiOQHKR SURILOX NWRUê MH ]REUD]HQê Y grafe 5.13. Z grafu je
]UHMPi QLåãLD ~URYHĖ KRGQRWHQLD LQãWLW~FLt ] KĐDGLVND LFK Sodpory, ktorú poskytujú
SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLWH QD 6ORYHQVNX (YLGHQWQê MH WLHå URYQDNê UR]GLHO RG
SULHPHUX (XUyS\ DM VNXSLQ\ D WR SUL RERFK VNXSLQiFK LQãWLW~FLt 1DSRNRQ ] grafu
WLHå Y\SOêYD VSRPtQDQp Y\ããLH KRGQRWHQLH QHIRUPiOQ\FK LQãWLW~FLt
2 7