

176
podnikaWHĐVNHM DNWLYLW\ DNR DM ] KĐDGLVND SRPHUX PHG]L Qt]NRX D vysokou
RþDNiYDQRX WYRUERX SUDFRYQêFK PLHVW
4.2
,QRYDþQê SURILO SRGQLNDQLD QD 6ORYHQVNX
a v medzinárodnom porovnaní
Inovácie v podnikaní sú v PRGHOL *(0 YQtPDQp SUHGRYãHWNêP ] KĐDGLVND
6FKXPSHWHURYKR SUtVWXSX 7HQ VD ]DNODGi QD FKDUDNWHULVWLNH SUtOHåLWRVWt NWRUp
PDM~ SRWHQFLiO PHQLĢ V~þDVQp YQtPDQLH D spôsoby akými podnikanie v danom
odvetví funguje. Práve na základe têFKWR ]iVDGQêFK SUtOHåLWRVWt Y]QLNDM~FLFK QRYRX
kombináciou existujúcich zdrojov, sa vytvára priestor na inováciu (þDVĢ 1.1.3).
Inovácia je následne katalyzátorom hospodárskeho rastu krajiny a predstavuje
]GURM WDN]YDQHM NUHDWtYQHM GHãWUXNFLH NHG\ QRYp - inovatívne organizácie
nahrádzajú tie staré (Schumpeter, 1934).
Inováciu za NĐ~þRYê NRPSRQHQW SRGQLNDQLD SRYDåXM~ DM DXWRUL
prístupu
SUtOHåLWRVWt
(þDVĢ 1.1.1 3RGQLNDQLH SRGĐD QLFK SUHGSRNODGi KĐDGDQLH D identifikáciu
QRYêFK FLHĐRY DNR DM LQRYDWtYQ\FK Vpôsobov ich dosahovania (Eckhardt, Shane,
2003). Z KĐDGLVND *(0 VD QD LQRYDWtYQRVĢ SRGQLNDQLD SR]HUiPH FH] WUKRYp
produktové a technologické inovácie, a teda v súlade s uvedenou teoretickou
bázou. 1DãtP ]iPHURP MH ]LVWLĢ VWDY D dynamiku tzv. inovatívnej pRGQLNDWHĐVNHM
DNWLYLW\ NWRU~ WHUPLQRORJLFN\ SRYDåXMHPH ]D V\QRQ\PXP V LQRYDþQRX DNWLYLWRX
SRGQLNDWHĐRY
V WHMWR þDVWL PHULDPH LQRYDþQ~ DNWLYLWX SRGQLNDWHĐRY QD 6ORYHQVNX
prostredníctvom GEM dát a YODVWQHM PHWRGLN\ PHUDQLD SRPRFRX LQRYDþQpKR
skóre. Následne analyzujeme medzinárodnú pozíciu Slovenska v rámci V5, ako aj
Európy.
4.2.1 0RGHO LQRYDþQpKR VNyUH
Na DQDOê]X LQRYDþQHM DNWLYLW\ Y rámci podnikania na Slovensku sme zvolili
Y\WYRUHQLH PRGHOX LQRYDþQpKR VNyUH NWRUê MH SRVWDYHQê QD *(0 GiWDFK
a UR]GHĐXMH WDN ]DþtQDM~FLFK DNR DM HWDEORYDQêFK SRGQLNDWHĐRY QD LQRYDWtYQ\FK
a neinovatívnych. Model vychádza z troch kategórií, ktoré v rámci GEM hodnotia
LQRYDWtYQRVĢ SRGQLNDQLD D teda jeho orientácie na trhové, produktové
a technologické inovácie. Na základe *(0 GiW YLHPH SRYHGDĢ, þL SRGQLNDWHOLD
H[SDQGXM~ QD QRYp WUK\ GR DNHM PLHU\ MH LFK SURGXNW MHGLQHþQê ] KĐDGLVND
zákazníkov ako aj z KĐDGLVND NRQNXUHQFLH a DNR Y\XåtYDM~ QRYp WHFKQROyJLH Model
MH ]DORåHQê QD NRPELQiFLL WêFKWR WURFK NDWHJyULt SULþRP Y NDådej z QLFK P{åH
SRGQLNDWHĐ GRVDKRYDĢ PLQLPiOQH VWUHGQp DOHER Y\VRNp KRGQRWHQLH
]RGSRYHGDM~FH VNyUH UHVS =D LQRYDWtYQ\FK V~ SRYDåRYDQt Wt SRGQLNDWHOLD
NWRUt DVSRĖ Y jednej z XYHGHQêFK NDWHJyULt GRVDKXM~ Y\VRN~ ~URYHĖ SUtSDGQH
v dvoch kategóriiFK GRVDKXM~ VWUHGQ~ ~URYHĖ LQRYiFLH FHONRYp VNyUH D Y\ããLH
1D ]iNODGH WRKR UR]GHĐXMHPH SRGQLNDWHĐRY GR GYRFK VNXStQ - teda inovatívnych
a neinovatívnych, ktoré následne analyzujeme z YLDFHUêFK KĐDGtVN
17