Background Image
Previous Page  178 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 178 / 340 Next Page
Page Background

176

podnikaWHĐVNHM DNWLYLW\ DNR DM ] KĐDGLVND SRPHUX PHG]L Qt]NRX D vysokou

RþDNiYDQRX WYRUERX SUDFRYQêFK PLHVW

4.2

,QRYDþQê SURILO SRGQLNDQLD QD 6ORYHQVNX

a v medzinárodnom porovnaní

Inovácie v podnikaní sú v PRGHOL *(0 YQtPDQp SUHGRYãHWNêP ] KĐDGLVND

6FKXPSHWHURYKR SUtVWXSX 7HQ VD ]DNODGi QD FKDUDNWHULVWLNH SUtOHåLWRVWt NWRUp

PDM~ SRWHQFLiO PHQLĢ V~þDVQp YQtPDQLH D spôsoby akými podnikanie v danom

odvetví funguje. Práve na základe têFKWR ]iVDGQêFK SUtOHåLWRVWt Y]QLNDM~FLFK QRYRX

kombináciou existujúcich zdrojov, sa vytvára priestor na inováciu (þDVĢ 1.1.3).

Inovácia je následne katalyzátorom hospodárskeho rastu krajiny a predstavuje

]GURM WDN]YDQHM NUHDWtYQHM GHãWUXNFLH NHG\ QRYp - inovatívne organizácie

nahrádzajú tie staré (Schumpeter, 1934).

Inováciu za NĐ~þRYê NRPSRQHQW SRGQLNDQLD SRYDåXM~ DM DXWRUL

prístupu

SUtOHåLWRVWt

(þDVĢ 1.1.1 3RGQLNDQLH SRGĐD QLFK SUHGSRNODGi KĐDGDQLH D identifikáciu

QRYêFK FLHĐRY DNR DM LQRYDWtYQ\FK Vpôsobov ich dosahovania (Eckhardt, Shane,

2003). Z KĐDGLVND *(0 VD QD LQRYDWtYQRVĢ SRGQLNDQLD SR]HUiPH FH] WUKRYp

produktové a technologické inovácie, a teda v súlade s uvedenou teoretickou

bázou. 1DãtP ]iPHURP MH ]LVWLĢ VWDY D dynamiku tzv. inovatívnej pRGQLNDWHĐVNHM

DNWLYLW\ NWRU~ WHUPLQRORJLFN\ SRYDåXMHPH ]D V\QRQ\PXP V LQRYDþQRX DNWLYLWRX

SRGQLNDWHĐRY

V WHMWR þDVWL PHULDPH LQRYDþQ~ DNWLYLWX SRGQLNDWHĐRY QD 6ORYHQVNX

prostredníctvom GEM dát a YODVWQHM PHWRGLN\ PHUDQLD SRPRFRX LQRYDþQpKR

skóre. Následne analyzujeme medzinárodnú pozíciu Slovenska v rámci V5, ako aj

Európy.

4.2.1 0RGHO LQRYDþQpKR VNyUH

Na DQDOê]X LQRYDþQHM DNWLYLW\ Y rámci podnikania na Slovensku sme zvolili

Y\WYRUHQLH PRGHOX LQRYDþQpKR VNyUH NWRUê MH SRVWDYHQê QD *(0 GiWDFK

a UR]GHĐXMH WDN ]DþtQDM~FLFK DNR DM HWDEORYDQêFK SRGQLNDWHĐRY QD LQRYDWtYQ\FK

a neinovatívnych. Model vychádza z troch kategórií, ktoré v rámci GEM hodnotia

LQRYDWtYQRVĢ SRGQLNDQLD D teda jeho orientácie na trhové, produktové

a technologické inovácie. Na základe *(0 GiW YLHPH SRYHGDĢ, þL SRGQLNDWHOLD

H[SDQGXM~ QD QRYp WUK\ GR DNHM PLHU\ MH LFK SURGXNW MHGLQHþQê ] KĐDGLVND

zákazníkov ako aj z KĐDGLVND NRQNXUHQFLH a DNR Y\XåtYDM~ QRYp WHFKQROyJLH Model

MH ]DORåHQê QD NRPELQiFLL WêFKWR WURFK NDWHJyULt SULþRP Y NDådej z QLFK P{åH

SRGQLNDWHĐ GRVDKRYDĢ PLQLPiOQH VWUHGQp DOHER Y\VRNp KRGQRWHQLH

]RGSRYHGDM~FH VNyUH UHVS =D LQRYDWtYQ\FK V~ SRYDåRYDQt Wt SRGQLNDWHOLD

NWRUt DVSRĖ Y jednej z XYHGHQêFK NDWHJyULt GRVDKXM~ Y\VRN~ ~URYHĖ SUtSDGQH

v dvoch kategóriiFK GRVDKXM~ VWUHGQ~ ~URYHĖ LQRYiFLH FHONRYp VNyUH D Y\ããLH

1D ]iNODGH WRKR UR]GHĐXMHPH SRGQLNDWHĐRY GR GYRFK VNXStQ - teda inovatívnych

a neinovatívnych, ktoré následne analyzujeme z YLDFHUêFK KĐDGtVN

17