

239
v PHG]LQiURGQRP NRQWH[WH YR Y]ĢDKX N SRGSRUH SRGQLNDWHĐVNêFK DNWLYtW 3LONRYi
a kol., 2012), v rokX
WR Xå QHSODWt = KĐDGLVND PHG]LURþQHM G\QDPLN\ GRãOR
v WHMWR SRGPLHQNH N PLHUQHPX ]KRUãHQLX ] KĐDGLVND PHG]LQiURGQpKR SRURYQDQLD
sa radí medzi podmienky s relatívne QDMKRUãRX SR]tFLRX þDVĢ
1DMY\ããLH
hodnotenie spomedzi krajín Európy v URNX GRVLDKOR âYDMþLDUVNR
Celkovo je rozptyl hodnotenia vládnych politík v oblasti byrokracie a daní vo
VYHWH SRPHUQH ãLURNê RG KRGQRWHQLD
Y SUtSDGH $UJHQWtQ\ Då SR
v SUtSDGH 6LQJDSXUX þR VLJQDOL]XMH ]QDþQp UR]GLHO\ PHG]L MHGQRWOLYêPL NUDMLQDPL
SULþRP Y WêFKWR UR]GLHORFK QLH MH PRåQp LGHQWLILNRYDĢ UHJLRQiOQ\ FKDUDNWHU
vykazovaného stavu (Xavier a kol., 2013). Z WRKR PRåQR XV~GLĢ åH YOiGQH SROLWLN\
v oblasti byrokracie a daní sú jedným z QiVWURMRY NWRUpKR XSODWĖRYDQLH Pi
z KĐDGLVND SRGSRU\ SRGQLNDWHĐVNêFK DNWLYtW U{]QH SRGRE\ 6ORYHQVNR VL YR VYRMRP
relevantnom regionálnom kontexte krajín Európy v prípade komparatívneho
KRGQRWHQLD WHMWR SRGPLHQN\ PHG]LURþQH SRKRUãLOR SUHWR W~WR SRGPLHQNX
podrobne analyzujeme.
7DEXĐND
]REUD]XMH MHGQRWOLYp GLPHQ]LH YVWXSXM~FH GR KRGQRWHQLD
NĐ~þRYHM UiPFRYHM SRGPLHQN\ QD SRGQLNDQLH Ä9OiGQH SROLWLN\ E\URNUDFLD GDQH ³
Konkrétne ide o charakteristiky byrokratického a GDĖRYpKR ]DĢDåHQLD KRGQRWHQp
z KĐDGLska rýchlosti získania potrebných povolení a licencií na podnikanie (B4),
~QRVQRVWL EUHPHQD YêãN\ GDĖRYpKR ]DĢDåHQLD % SUHGYtGDWHĐQRVWL
a NRQ]LVWHQWQRVWL XSODWĖRYDQLD GDQt D ćDOãtFK UHJXOiFLt % D QiURþQRVWL
vyrovnávania sa s byrokraciou, reguláciami a SRåLDGDYNDPL QD OLFHQFLH % ,FK
hodnotenie z SRKĐDGX PHG]LQiURGQpKR SRURYQDQLD D PHG]LURþQHM G\QDPLN\ MH
následne uvedené v WDEXĐNH
7DEXĐND 5.21: 'LPHQ]LH SRGPLHQN\ Ä9OiGQH SROLWLN\ E\URNUDFLD GDQH ³
Kód
Dimenzia
B4
5êFKORVĢ ]tVNDQLD SRYROHQt D OLFHQFLt
B5
%UHPHQR GDĖRYpKR ]DĢDåHQLD
B6
3UHGYtGDWHĐQRVĢ GDQt D UHJXOiFLt
B7
1iURþQRVĢ ]YOiGDQLD E\URNUDFLH
Zdroj: Dáta GEM 2012, vlastné spracovanie autorov
23