32
2010
automaticky dopočíta dátum skončenia projektu, mieru nasadenia prostriedkov a aj
náklady (Costs). V aplikácii je množstvo prednastavených výpočtových postupov, ktoré
projektového manažéra väčšinou nemusia zaujímať, len ich musí brať do úvahy alebo
skontrolovať výsledok, čo možno vidieť napríklad pri tvorbe rozpočtu projektu.
Aplikácia síce na prvý dojem ponúka isté obmedzenia (napríklad pevný začiatok projektu a
dopočítaný koniec alebo naopak), ale pri troche zručnosti a premýšľania v nej možno
namodelovať ozajstnú komplexnú pracovnú situáciu, ktorá môže byť relatívne neštandardná,
ale v podnikoch alebo v projekte sa môže vyskytovať.
Platí pravidlo
GIGO
a
úroveň úsilia plánovania a realizácie projektu
.
Pravidlo GIGO
(
Garbage In, Garbage Out) znamená, že ak v projekte budú na vstupe nepresné, nekvalitné
údaje alebo priamo chyby, je veľmi pravdepodobné, že projekt sa v skutočnosti bude od
svojho plánu kriticky líšiť. Na druhej strane nadmierne úsilie pri plánovacej časti môže
projekt predražiť a zneefektívniť. Predovšetkým pre začínajúcich projektových manažérov by
malo platiť, že úsilie a náklady vyvinuté na plánovanie projektu nemajú prevýšiť následné
úsilie a náklady na riadenie projektu bez plánu. Toto odporúčanie možno zmierňovať podľa
skúseností projektového manažéra a zložitosti projektu.
MS Project 2010 primárne nepočíta so
žiadnou formou rezerv
.
Pri klasickom plánovaní sa
aplikácia snaží projekt navrhnúť v čo najkratšom čase za čo najmenšie náklady. Aplikácia sa
spolieha na skúsenosti a dobrý odhad človeka, ktorý projekt plánuje. Ak by mali byť
v projekte rezervy, možno si vytvoriť prázdne úlohy, ktoré budú tvoriť rezervnú dobu trvania
a zastupovať rezervné náklady. Prípadne do projektu možno zahrnúť rezervné prostriedky. Ide
o postup ako tvoriť rezervy na najnižšej úrovni. Iným postupom by bolo navýšenie celkových
časových alebo nákladových hodnôt o percento, ktoré má tvoriť rezervu.
MS Project 2010 v základnej podobe neponúka
riadenie rizík
(
Risk Management). Analýza
rizík (Risks Analysis) by sa mala vykonať už pred samotným plánovaním projektu (Project
planning). V prípade, že v projekte hrozí vysoká miera pravdepodobnosti výskytu aj vplyvu
rizika, malo by sa zvážiť, či sa do projektu vôbec púšťať. V prípade, že sa pri realizácii
projektu objaví nejaká hrozba, ktorá sa dokáže zmapovať, možno s ňou v projekte časovo i
finančne pracovať. Možno si tým vytvoriť rezervu. MS Project 2010 ponúka prácu s rizikami
v serverovom riešení. Ak sa bude používať MS Project 2010 Server s MS Project Professional
2010,
možno riziká mapovať a spravovať centrálne na projektovom serveri. Ak projektový
server nie je k dispozícii, možno riziká analyzovať podľa techník Strom problému alebo
Analýza rizík (13,15,16,17,18,19,20,21,22,23).