Background Image
Previous Page  91 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 91 / 340 Next Page
Page Background

89

UHVS

$NR PRåQp Y\VYHWOHQLH VD SRQ~ND MHGQDN WR åH LGH R skupiny,

ktoré s Y\ããRX SUDYGHSRGREQRVĢRX DNWtYQH YR VYRMRP RNROt KĐDGDM~ PRåQRVWL

sebarealizácie (napr. aj v podobe podnikania), prípadne ktoré sa koncentrujú vo

YlþãtFK PHVWiFK NGH MH SUtOHåLWRVWt QD SRGQLNDQLH VSUDYLGOD YLDF 3DUDGR[QH

QDMQLåãLX PLHUX YQtPDQLD SUtOHåLWRVWt QD SRGQLNDQLH YR VYRMRP RNROt Y\ND]XM~

VDPR]DPHVWQDQt MHGQRWOLYFL 0HG]LURþQp SRURYQDQLH QD]QDþXMH åH Y]RUHF

YQtPDQLD SUtOHåLWRVWt QD SRGQLNDQLD VD ] demografického a UHJLRQiOQHKR KĐDGLVND

v zásade nezmenil v prípade pohlaví, príjmových kategórií, reJLyQRY þL YHNRYêFK

kategórií (s výnimkou tej QDMVWDUãHM 1DRSDN ]PHQX RSURWL URNX

YLGtPH

najmä v GLVWULE~FLL YQtPDQLD SUtOHåLWRVWt Y UiPFL Y]GHODQRVWQêFK NDWHJyULt

a ]DPHVWQDQHFNpKR VWDYX NGH SR]RUQRVĢ S~WD SUHGRYãHWNêP SRNOHV Y prípade

samozamestnaných a SUDFXM~FLFK QD þLDVWRþQê ~Yl]RN

Ako vyplýva z JUDIX PLHUD YQtPDQLD SUtOHåLWRVWt NOHVi VR VWXSĖRP UR]YRMD

HNRQRPtN 1DMY\ããLX PLHUX GRVDKXM~ QDMPHQHM UR]YLQXWp NUDMLQ\ HNRQRPLN\

NWRUêFK UR]YRM MH ]DORåHQê QD IDNWRURFK D QDMQLåãLX NUDMLQ\ NWRUêFK UR]YRM MH

]DORåHQê QD LQRYiFLiFK $No Xavier a kol. (2013) uvádzajú Subsaharská Afrika

a Latinská Amerika (Karibik) majú v SULHPHUH QDMY\ããLX PLHUX YQtPDQLD

SUtOHåLWRVWt na podnikanie.

Druhú skupinu faktorov hodnotenia potenciálu podnikania tvoria

VSRORþHQVNp SRVWRMH N podnikaniu

, teda faktory externého prostredia

.

Ako

uvádzajú Bosma a NRO

UR]KRGQXWLH ]DþDĢ SRGQLNDĢ QLH MH OHQ ]iOHåLWRVĢRX

MHGQRWOLYFD DOH YSOêYD QDĖ LQãWLWXFLRQiOQ\ UiPHF D VSRORþHQVNi NOtPD NWRUi MH

RNROR SRGQLNDQLD Y\WYRUHQi 7RWR SURVWUHGLH EXć SRGSRUXje podnikanie alebo ho

brzdí. O G{OHåLWRVWL WRKWR DVSHNWX VYHGþt QLHOHQ NRQãWDWRYDQLH Y\SOêYDM~FH

z DNDGHPLFNpKR YêVNXPX DOH DM VNXWRþQRVĢ åH (XUySVND NRPLVLD Y\GDOD

GRNXPHQW $NþQê SOiQ SUH SRGQLNDQLH

V SRGQDGSLVRP Ä2SlWRYQp

VWLPXORYDQLH SRGQLNDWHĐVkého ducha v (XUySH³ (XUySVND komisia, 2013).

V dokuPHQWH VD RNUHP LQpKR NRQãWDWXMH Ä1LHOHQåH MH WRWR SURVWUHGLH P\VOt VD

v Európe - pozn. autora) problematické, ale prevláda v ĖRP DM

kultúra, ktorá

GRVWDWRþQH QHX]QiYD DQL QHRGPHĖXMH SRGQLNDWHĐVNp ~VLOLe

a neodkazuje

QD ~VSHãQêFK SRGQLNDWHĐRY

ako na vzory, ktoré vytvárajú pracovné miesta

a príjmy.

(XUySD PXVt SUHMVĢ G{NODGQRX D rozsiahlou kultúrnou zmenou

,

DE\ EROR SRGQLNDQLH PRWRURP UDVWX QiãKR KRVSRGiUVWYD³ (Európska komisia,

2013, s. 4). Dokument Y\VLHOD MDVQ~ VSUiYX åH SRNLDĐ (XUySD FKFH E\Ģ ~VSHãQi,

PXVt VD ]PHQLĢ DM H[WHUQp SURVWUHGLH YR Y]ĢDKX N podnikaniu.

6SRORþHQVN~ NOtPX SUH SRGQLNDQLH IRUPXM~ také otázky ako je celkový

VSRORþHQVNê SRVWRM N URYQRVWL åLYRWQHM ~URYQH SUH YãHWNêFK HJDOLWDUL]mus),

SR]LWtYQD QiNORQQRVĢ VSRORþQRVWL N YêEHUX SRGQLNDQLD DNR YKRGQHM NDULpUQHM

YRĐEH VWDWXV ~VSHãQpKR SRGQLNDWHĐD Y VSRORþQRVWL þL SR]RUQRVĢ PpGLi YHQRYDQi

podnikaniu v pozitívnom duchu. V projekte GEM sa tieto faktory skúmajú

prostredníctvom nasledovnýFK XND]RYDWHĐRY

-

percento dospelej populácie (18 -

URþQêFK QD FHONRYHM SRSXOiFLL

NWRUi SUHIHUXMH URYQDN~ åLYRWQ~ ~URYHĖ SUH YãHWNêFK HJDOLWDUL]PXV ,