

89
UHVS
$NR PRåQp Y\VYHWOHQLH VD SRQ~ND MHGQDN WR åH LGH R skupiny,
ktoré s Y\ããRX SUDYGHSRGREQRVĢRX DNWtYQH YR VYRMRP RNROt KĐDGDM~ PRåQRVWL
sebarealizácie (napr. aj v podobe podnikania), prípadne ktoré sa koncentrujú vo
YlþãtFK PHVWiFK NGH MH SUtOHåLWRVWt QD SRGQLNDQLH VSUDYLGOD YLDF 3DUDGR[QH
QDMQLåãLX PLHUX YQtPDQLD SUtOHåLWRVWt QD SRGQLNDQLH YR VYRMRP RNROt Y\ND]XM~
VDPR]DPHVWQDQt MHGQRWOLYFL 0HG]LURþQp SRURYQDQLH QD]QDþXMH åH Y]RUHF
YQtPDQLD SUtOHåLWRVWt QD SRGQLNDQLD VD ] demografického a UHJLRQiOQHKR KĐDGLVND
v zásade nezmenil v prípade pohlaví, príjmových kategórií, reJLyQRY þL YHNRYêFK
kategórií (s výnimkou tej QDMVWDUãHM 1DRSDN ]PHQX RSURWL URNX
YLGtPH
najmä v GLVWULE~FLL YQtPDQLD SUtOHåLWRVWt Y UiPFL Y]GHODQRVWQêFK NDWHJyULt
a ]DPHVWQDQHFNpKR VWDYX NGH SR]RUQRVĢ S~WD SUHGRYãHWNêP SRNOHV Y prípade
samozamestnaných a SUDFXM~FLFK QD þLDVWRþQê ~Yl]RN
Ako vyplýva z JUDIX PLHUD YQtPDQLD SUtOHåLWRVWt NOHVi VR VWXSĖRP UR]YRMD
HNRQRPtN 1DMY\ããLX PLHUX GRVDKXM~ QDMPHQHM UR]YLQXWp NUDMLQ\ HNRQRPLN\
NWRUêFK UR]YRM MH ]DORåHQê QD IDNWRURFK D QDMQLåãLX NUDMLQ\ NWRUêFK UR]YRM MH
]DORåHQê QD LQRYiFLiFK $No Xavier a kol. (2013) uvádzajú Subsaharská Afrika
a Latinská Amerika (Karibik) majú v SULHPHUH QDMY\ããLX PLHUX YQtPDQLD
SUtOHåLWRVWt na podnikanie.
Druhú skupinu faktorov hodnotenia potenciálu podnikania tvoria
VSRORþHQVNp SRVWRMH N podnikaniu
, teda faktory externého prostredia
.
Ako
uvádzajú Bosma a NRO
UR]KRGQXWLH ]DþDĢ SRGQLNDĢ QLH MH OHQ ]iOHåLWRVĢRX
MHGQRWOLYFD DOH YSOêYD QDĖ LQãWLWXFLRQiOQ\ UiPHF D VSRORþHQVNi NOtPD NWRUi MH
RNROR SRGQLNDQLD Y\WYRUHQi 7RWR SURVWUHGLH EXć SRGSRUXje podnikanie alebo ho
brzdí. O G{OHåLWRVWL WRKWR DVSHNWX VYHGþt QLHOHQ NRQãWDWRYDQLH Y\SOêYDM~FH
z DNDGHPLFNpKR YêVNXPX DOH DM VNXWRþQRVĢ åH (XUySVND NRPLVLD Y\GDOD
GRNXPHQW $NþQê SOiQ SUH SRGQLNDQLH
V SRGQDGSLVRP Ä2SlWRYQp
VWLPXORYDQLH SRGQLNDWHĐVkého ducha v (XUySH³ (XUySVND komisia, 2013).
V dokuPHQWH VD RNUHP LQpKR NRQãWDWXMH Ä1LHOHQåH MH WRWR SURVWUHGLH P\VOt VD
v Európe - pozn. autora) problematické, ale prevláda v ĖRP DM
kultúra, ktorá
GRVWDWRþQH QHX]QiYD DQL QHRGPHĖXMH SRGQLNDWHĐVNp ~VLOLe
a neodkazuje
QD ~VSHãQêFK SRGQLNDWHĐRY
ako na vzory, ktoré vytvárajú pracovné miesta
a príjmy.
(XUySD PXVt SUHMVĢ G{NODGQRX D rozsiahlou kultúrnou zmenou
,
DE\ EROR SRGQLNDQLH PRWRURP UDVWX QiãKR KRVSRGiUVWYD³ (Európska komisia,
2013, s. 4). Dokument Y\VLHOD MDVQ~ VSUiYX åH SRNLDĐ (XUySD FKFH E\Ģ ~VSHãQi,
PXVt VD ]PHQLĢ DM H[WHUQp SURVWUHGLH YR Y]ĢDKX N podnikaniu.
6SRORþHQVN~ NOtPX SUH SRGQLNDQLH IRUPXM~ také otázky ako je celkový
VSRORþHQVNê SRVWRM N URYQRVWL åLYRWQHM ~URYQH SUH YãHWNêFK HJDOLWDUL]mus),
SR]LWtYQD QiNORQQRVĢ VSRORþQRVWL N YêEHUX SRGQLNDQLD DNR YKRGQHM NDULpUQHM
YRĐEH VWDWXV ~VSHãQpKR SRGQLNDWHĐD Y VSRORþQRVWL þL SR]RUQRVĢ PpGLi YHQRYDQi
podnikaniu v pozitívnom duchu. V projekte GEM sa tieto faktory skúmajú
prostredníctvom nasledovnýFK XND]RYDWHĐRY
-
percento dospelej populácie (18 -
URþQêFK QD FHONRYHM SRSXOiFLL
NWRUi SUHIHUXMH URYQDN~ åLYRWQ~ ~URYHĖ SUH YãHWNêFK HJDOLWDUL]PXV ,