Background Image
Previous Page  75 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 75 / 340 Next Page
Page Background

73

7DEXĐND 1.4: D{OHåLWRVĢ MHGQRWOLYêFK W\SRY QiURGQêFK SRGPLHnok

pre ekonomický rozvoj

Typ ekonomiky

Základné

SRåLDGDYN\

=OHSãRYDQLH

efektivity

3RGQLNDWHĐVNp

podmienky

(NRQRPLN\ ]DORåHQp QD IDNWRURFK

Hlavné zameranie

Rozvíja

=DþtQD XPRåĖRYDĢ

(NRQRPLN\ ]DORåHQp QD

efektívnosti

8GUåLDYD

Hlavné zameranie

Rozvíja

(NRQRPLN\ ]DORåHQp QD LQRYiFLiFK

8GUåLDYD

8GUåLDYD

Hlavné zameranie

Zdroj: Bosma a Levie (2010)

=DWLDĐ þR Y URNX

EROR 6ORYHQVNR SRGĐD NODVLILNiFLH 6YHWRYpKR

HNRQRPLFNpKR IyUD ]DUDGHQp PHG]L NUDMLQ\ NWRUêFK YêYRM MH ]DORåHQê QD

efektívnosti (resp. ktoré sú v prechode medzi touto fázou a YêYRMRP ]DORåHQêP QD

inováciách), v URNX

Xå EROR ]DUDGené v skupine krajín, ktorých vývoj je

]DORåHQê QD LQRYiFLiFK 9 WRP URNX *(0 UR]ãtULO GHOHQLH SDUWLFLSXM~FLFK NUDMtQ

QLHOHQ SRGĐD VWXSĖD HNRQRPLFNpKR UR]YRMD DOH DM JHRJUDILFNêFK UHJLyQRY 7RWR

UR]GHOHQLH ]Qi]RUĖXMH WDEXĐND 1.5. -H YãDN ORJLFNp åH NDåGê výskumný tím

SDUWLFLSXM~FL QD *(0 VL P{åH QD ]iNODGH GiW ]YROLĢ YODVWQê V\VWpP ]RVNXSHQLD

krajín a v UiPFL QHKR DSOLNRYDĢ SUtVOXãQp DQDOê]\ WDN DE\ ]RGSRYHGDOL LFK FLHĐRP

a potrebám.

Druhú skupinu komponentov v V~þDVQRVWL SODWQpKR NRQFHSþQpKR PRGHOX

GEM tvoria

mikro komponenty.

Hlavnou úlohou mikro komponentov modelu

MH SRNU\Ģ SRGQLNDWHĐVNp VSUiYDQLH VD MHGQRWOLYFRY Na WHQWR ~þHO VD VN~PDM~ WUL

hlavné mikro komponenty: postoje k SRGQLNDQLX SRGQLNDWHĐVNp DNWLYLW\

a SRGQLNDWHĐVNp DãSLUiFLH 7LHWR V~ Y moGHOL REVLDKQXWp ]DWLDĐ DNR þLHUQD VFKUiQND

ktorá produkuje inovácie, ekonomický rast a tvorbu pracovných miest.

I NHć MH

]UHMPp åH WLHWR WUL NRPSRQHQW\ VD WLHå QDY]iMRP RYSO\YĖXM~ V~þDVQi ~URYHĖ

SR]QDQLD QHXPRåĖXMH ãSHFLILNRYDĢ LQGLYLGXiOQ\ SUtQRV NDåGpho jednotlivého

komponentu a ich vzájomnej kombinácie. To je úlohou budúcich výskumov v tejto

oblasti (Bosma a kol. 2012, s. 12).

Postoje

k podnikaniu prezentujú mieru, do akej je populácia krajiny

SRGQLNDWHĐVN\ RULHQWRYDQi ] KĐDGLVND SRGQLNDQLD DNR NDULpUQHM YRĐE\ $N MH

podnikanie v VSRORþQRVWL ÄåHODQêP MDYRP³ MHGQRWOLYHF SR]Qi YR VYRMRP RNROt GRVĢ

ĐXGt NWRUt VD YHQXM~ SRGQLNDQLX DNR DM YHUt åH ~VSHãQt SRGQLNDWHOLD V~

VSRORþHQVN\ X]QiYDQt VN{U VD UR]KRGQH tVĢ WRXWR FHVWRX DNR Y RSDþQRP SUtSDGH

To isté platí aj o SRGQLNDWHĐVNêFK SUtOHåLWRVWLDFK DN MH LGHQWLILNRYDQêFK GRVĢ

SUtOHåLWRVWt Gi VD RþDNiYDĢ SR]LWtYQ\ GRSDG QD UR]YRM SRGQLNDQLD $N VL ĐXGLD

P\VOLD åH PDM~ GRVĢ YHGRPRVWt VFKRSQRVWt D VN~VHQRVWt QD WR DE\ ]DþDOL SRGQLNDĢ

pravdepodobne skôr sa pustia do podnikania ako tí, ktorí tieto danosti nemajú.

Podobne to platí pre vnímanie strachu zo zlyhania v podnikaní. Ak je tento strach

Y\VRNê ĐXGLD EXG~ KĐDGDĢ VYRMH XSODWQHQLH VN{U Y LQêFK REODVWLDFK QHå

v podnikaní (Bosma a kol. 2012, s. 16).