

155
7DEXĐND 3.18 3RþLDWRþQi SRGQLNDWHĐVNi DNWLYLWD Y jednotlivých
vzdelanostných kategóriách v globálnom kontexte v roku 2012
Priemerné hodnoty TEA v jednotlivých
vdelanostných kategóriách v roku 2012
bez
maturity
s maturitou
, VWXSHĖ
VŠ
II. alebo III.
VWXSHĖ 96
vo svete (67 krajín)
10,3
12,6
15,3
13,2
v Európe (29 krajín)
4,7
7,0
9,8
11,7
v skupine krajín v štádiu rozvoja
]DORåHQRP QD LQRYiFLiFK NUDMtQ
4,3
6,1
8,7
9,1
v skupine V5 + Rakúsko
5,1
8,4
10,6
12,4
Slovensko
6,0
9,2
15,5
16,6
Zdroj: Dáta GEM 2012, vlastné spracovanie autorov
7DEXĐND 3.19: Umiestnenie Slovenska SRGĐD KRGQRW\ SRþLDWRþQHM
SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\ Y jednotlivých vdelanostných kategóriách
8PLHVWQHQLH 6ORYHQVND Y SRþLDWRþQHM
SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLWH Y
jednotlivých
vdelanostných kategóriách
bez
maturity
s maturitou
/͘ ƐƚƵƉĞŸ
VŠ
II. alebo III.
ƐƚƵƉĞŸ s^
vo svete (67 krajín)
39.
32.
27.
15.
v Európe (29 krajín)
9.
6.
4.
3.
v skupine krajín v štádiu rozvoja
]DORåHQRP QD LQRYiFLiFK NUDMtQ
6.
2.
1.
1.
v skupine V5 + Rakúsko
3.
3.
1.
1.
Zdroj: Dáta GEM 2012, vlastné spracovanie autorov
Túto dynamiku PRåQR KRGQRWLĢ NODGQH Y porovnaní s viacerými európskymi
krajinami (napr. Slovinsko) kde v URNX
GRãOR N RSDþQpPX YêYRMX D ]QtåLO VD
SRGLHO Y\VRNRãNROVN\ Y]GHODQêFK SRGQLNDWHĐRY v TEA (Rebernik a kol. 2013, s.104).
=DXMtPDYp MH DM WR åH QDMYlþãLX SRþLDWRþQ~ SRGQLNDWHĐVN~ DNWLYLWX PDM~
Y\VRNRãNROiFL Y Rumunsku a WDNLVWR QDMY\ããLH SHUFHQWR GRVSHOHM SRSXOiFLH Y TEA,
ktoré má minimálne bakalárske vzdelanie (bakalárske plus II. a ,,, VWXSHĖ MH
v Rusku, teda v bývalých krajinách Sovietskeho bloku. Ako jedno z PRåQêFK
Y\VYHWOHQt MH åH Y WêFKWR NUDMLQiFK Y\VRNRãNROiFL QHPDM~ WRĐNR SUtOHåLWRVWt
]DPHVWQDĢ VD YR ILUPiFK D SUHWR YROLD UDGãHM SRGQLNDQLH
Rovnako ako v roku 2011 má najviac ]DþtQDM~FLFK SRGQLNDWHĐRY QD 6ORYHQVNX
VWUHGRãNROVNp Y]GHODQLH +RGQRWD SRþLDWRþQHM SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\ Y tejto
VNXSLQH SRNOHVOD PHG]LURþQH SRG KRGQRWX VORYHQVNpKR SULHPHUX ]R
QD
7HQWR WUHQG MH ]DFKRYDQê DM YR YQ~WUL NDWHJyULH SRþLDWRþQHM SRGQLNDWHĐVNHM
DNWLYLW\ WHGD X URGLDFLFK VD DM QRYêFK SRGQLNDWHĐRY JUDIy 3.16 a 3.17).
Nízka hodnota v roku 2011 a ćDOãt SRNOHV Y roku 2012 v kategórii
pomaturitného a bakalárskeho vzdelania súvisí pravdepodobne s WêP åH KODYQi
RULHQWiFLD UHVSRQGHQWRY MH QD ćDOãLH ãW~GLXP D åH SULHVNXP VD ]DPHUDO OHQ QD
formálne vzdelanie a QLH QD U{]QH SRGQLNDWHĐVNp NXU]\ þL ćDOãLX SUtSUDYX
15