Background Image
Previous Page  157 / 340 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 157 / 340 Next Page
Page Background

155

7DEXĐND 3.18 3RþLDWRþQi SRGQLNDWHĐVNi DNWLYLWD Y jednotlivých

vzdelanostných kategóriách v globálnom kontexte v roku 2012

Priemerné hodnoty TEA v jednotlivých

vdelanostných kategóriách v roku 2012

bez

maturity

s maturitou

, VWXSHĖ

II. alebo III.

VWXSHĖ 96

vo svete (67 krajín)

10,3

12,6

15,3

13,2

v Európe (29 krajín)

4,7

7,0

9,8

11,7

v skupine krajín v štádiu rozvoja

]DORåHQRP QD LQRYiFLiFK NUDMtQ

4,3

6,1

8,7

9,1

v skupine V5 + Rakúsko

5,1

8,4

10,6

12,4

Slovensko

6,0

9,2

15,5

16,6

Zdroj: Dáta GEM 2012, vlastné spracovanie autorov

7DEXĐND 3.19: Umiestnenie Slovenska SRGĐD KRGQRW\ SRþLDWRþQHM

SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\ Y jednotlivých vdelanostných kategóriách

8PLHVWQHQLH 6ORYHQVND Y SRþLDWRþQHM

SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLWH Y

jednotlivých

vdelanostných kategóriách

bez

maturity

s maturitou

/͘ ƐƚƵƉĞŸ

II. alebo III.

ƐƚƵƉĞŸ s^

vo svete (67 krajín)

39.

32.

27.

15.

v Európe (29 krajín)

9.

6.

4.

3.

v skupine krajín v štádiu rozvoja

]DORåHQRP QD LQRYiFLiFK NUDMtQ

6.

2.

1.

1.

v skupine V5 + Rakúsko

3.

3.

1.

1.

Zdroj: Dáta GEM 2012, vlastné spracovanie autorov

Túto dynamiku PRåQR KRGQRWLĢ NODGQH Y porovnaní s viacerými európskymi

krajinami (napr. Slovinsko) kde v URNX

GRãOR N RSDþQpPX YêYRMX D ]QtåLO VD

SRGLHO Y\VRNRãNROVN\ Y]GHODQêFK SRGQLNDWHĐRY v TEA (Rebernik a kol. 2013, s.104).

=DXMtPDYp MH DM WR åH QDMYlþãLX SRþLDWRþQ~ SRGQLNDWHĐVN~ DNWLYLWX PDM~

Y\VRNRãNROiFL Y Rumunsku a WDNLVWR QDMY\ããLH SHUFHQWR GRVSHOHM SRSXOiFLH Y TEA,

ktoré má minimálne bakalárske vzdelanie (bakalárske plus II. a ,,, VWXSHĖ MH

v Rusku, teda v bývalých krajinách Sovietskeho bloku. Ako jedno z PRåQêFK

Y\VYHWOHQt MH åH Y WêFKWR NUDMLQiFK Y\VRNRãNROiFL QHPDM~ WRĐNR SUtOHåLWRVWt

]DPHVWQDĢ VD YR ILUPiFK D SUHWR YROLD UDGãHM SRGQLNDQLH

Rovnako ako v roku 2011 má najviac ]DþtQDM~FLFK SRGQLNDWHĐRY QD 6ORYHQVNX

VWUHGRãNROVNp Y]GHODQLH +RGQRWD SRþLDWRþQHM SRGQLNDWHĐVNHM DNWLYLW\ Y tejto

VNXSLQH SRNOHVOD PHG]LURþQH SRG KRGQRWX VORYHQVNpKR SULHPHUX ]R

QD

7HQWR WUHQG MH ]DFKRYDQê DM YR YQ~WUL NDWHJyULH SRþLDWRþQHM SRGQLNDWHĐVNHM

DNWLYLW\ WHGD X URGLDFLFK VD DM QRYêFK SRGQLNDWHĐRY JUDIy 3.16 a 3.17).

Nízka hodnota v roku 2011 a ćDOãt SRNOHV Y roku 2012 v kategórii

pomaturitného a bakalárskeho vzdelania súvisí pravdepodobne s WêP åH KODYQi

RULHQWiFLD UHVSRQGHQWRY MH QD ćDOãLH ãW~GLXP D åH SULHVNXP VD ]DPHUDO OHQ QD

formálne vzdelanie a QLH QD U{]QH SRGQLNDWHĐVNp NXU]\ þL ćDOãLX SUtSUDYX

15