9
Úvod
Podnikanie sa oprávnene považuje za jeden z k
Đ
ú
þ
ových faktorov
ekonomického rastu a rozvoja krajín. Je viacero priamych i nepriamych dôkazov,
ktoré potvrdzujú toto tvrdenie. Medzi tie nepriame patrí aj napríklad na jednej
strane významný nárast podnikate
Đ
skej aktivity v USA za ostatné roky a na druhej
strane v tom istom období pomerne rýchla obnova americkej ekonomiky po ostatnej
finan
þ
nej a ekonomickej kríze. Je však tiež známe, že tento komplexný fenomén je
stále málo prebádaný a podnikanie ako veda, ktorá sa skúma z poh
Đ
adu biznis
štúdií, je nerozvinutá a relatívne mladá (Shane, Venkataraman, 2000, s. 219).
V takejto situácii dáta o podnikate
Đ
skej aktivite jednotlivcov na globálnej
úrovni predstavujú ve
Đ
kú hodnotu ako pre tvorcov politík v oblasti podnikania, tak
aj pre akademický výskum. Zdrojom takýchto dát je od roku 1999 projekt Globálny
monitor podnikania (Global Entrepreneurship Monitor - GEM). Zakladate
Đ
mi
projektu GEM bola London Business School (Ve
Đ
ká Británia) prezentovaná prof.
Michael Hayom a Babson College (USA) zastúpená prof. Bill Bygraveom. Za
hlavného výskumného pracovníka a viac-menej otca metodológie GEM možno
považova
Ģ
prof. Paula Reynoldsa (USA). Na vstupoch pre prípravu prvej správy
GEM v roku 1999 participovalo 10 krajín. Na správe GEM 2014 (16. v poradí) už
participovalo 73 krajín z celého sveta, ktoré predstavovali tri štvrtiny celosvetovej
populácie a 90 % svetového HDP. Jadro organizácie výskumu predstavujú národné
tímy, ktoré sú výberovo prijímané a následne združené v rámci Global
Entrepreneurship Research Association (GERA). GERA je nezávislé akademické
výskumné združenie významných inštitúcií z celého sveta, ktoré pôsobia v oblasti
výskumu podnikania. Riešite
Đ
ské národné tímy GEM týchto inštitúcií koordinujú
v príslušnej krajine každoro
þ
ne sa opakujúci projekt GEM a
ć
alej analyzujú dáta
získané z dvoch základných prieskumov. Prvým je prieskum na dospelej populácii
(APS – Adult Population Survey), ktorý zabezpe
þ
uje nezávislá profesionálna
prieskumná agentúra, a druhým je expertný prieskum (National Expert Survey –
NES), ktorý zhromaž
ć
uje názory expertov príslušnej krajiny na ur
þ
ité aspekty
a oblasti podnikania. Tieto tímy majú k dispozícii jednak ich vlastné individuálne
dáta z každoro
þ
ného prieskumu, ako aj harmonizovane spracované údaje a z nich
vy
þ
íslené ukazovatele, ktoré možno použi
Ģ
na
ć
alšie výskumy rôznych aspektov
podnikania a jeho dynamiky, ako aj pre medzinárodné porovnanie. Slovensko
v rámci GERA zastupuje od roku 2010 Fakulta managementu Univerzity
Komenského v Bratislave.
Slovenský GEM tím doteraz spracoval viaceré aspekty komplexnej
problematiky podnikania podložené analýzami využívajúcimi dáta GEM
a prezentoval ich vo viacerých publikáciách. Cie
Đ
om tejto odbornej monografie je
charakterizova
Ģ
jednak dynamiku podnikania a podnikate
Đ
ského prostredia na
Slovensku na základe GEM dát vychádzajúcich z dvoch druhov prieskumov -
prieskum na dospelej populácii (APS) a expertný prieskum (NES) - za ostatné tri
roky (2014, 2013, 2012), ako aj charakterizova
Ģ
pozíciu Slovenska v medzinárodnom