Background Image
Previous Page  11 / 136 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 11 / 136 Next Page
Page Background

9

Úvod

Podnikanie sa oprávnene považuje za jeden z k

Đ

ú

þ

ových faktorov

ekonomického rastu a rozvoja krajín. Je viacero priamych i nepriamych dôkazov,

ktoré potvrdzujú toto tvrdenie. Medzi tie nepriame patrí aj napríklad na jednej

strane významný nárast podnikate

Đ

skej aktivity v USA za ostatné roky a na druhej

strane v tom istom období pomerne rýchla obnova americkej ekonomiky po ostatnej

finan

þ

nej a ekonomickej kríze. Je však tiež známe, že tento komplexný fenomén je

stále málo prebádaný a podnikanie ako veda, ktorá sa skúma z poh

Đ

adu biznis

štúdií, je nerozvinutá a relatívne mladá (Shane, Venkataraman, 2000, s. 219).

V takejto situácii dáta o podnikate

Đ

skej aktivite jednotlivcov na globálnej

úrovni predstavujú ve

Đ

kú hodnotu ako pre tvorcov politík v oblasti podnikania, tak

aj pre akademický výskum. Zdrojom takýchto dát je od roku 1999 projekt Globálny

monitor podnikania (Global Entrepreneurship Monitor - GEM). Zakladate

Đ

mi

projektu GEM bola London Business School (Ve

Đ

ká Británia) prezentovaná prof.

Michael Hayom a Babson College (USA) zastúpená prof. Bill Bygraveom. Za

hlavného výskumného pracovníka a viac-menej otca metodológie GEM možno

považova

Ģ

prof. Paula Reynoldsa (USA). Na vstupoch pre prípravu prvej správy

GEM v roku 1999 participovalo 10 krajín. Na správe GEM 2014 (16. v poradí) už

participovalo 73 krajín z celého sveta, ktoré predstavovali tri štvrtiny celosvetovej

populácie a 90 % svetového HDP. Jadro organizácie výskumu predstavujú národné

tímy, ktoré sú výberovo prijímané a následne združené v rámci Global

Entrepreneurship Research Association (GERA). GERA je nezávislé akademické

výskumné združenie významných inštitúcií z celého sveta, ktoré pôsobia v oblasti

výskumu podnikania. Riešite

Đ

ské národné tímy GEM týchto inštitúcií koordinujú

v príslušnej krajine každoro

þ

ne sa opakujúci projekt GEM a

ć

alej analyzujú dáta

získané z dvoch základných prieskumov. Prvým je prieskum na dospelej populácii

(APS – Adult Population Survey), ktorý zabezpe

þ

uje nezávislá profesionálna

prieskumná agentúra, a druhým je expertný prieskum (National Expert Survey –

NES), ktorý zhromaž

ć

uje názory expertov príslušnej krajiny na ur

þ

ité aspekty

a oblasti podnikania. Tieto tímy majú k dispozícii jednak ich vlastné individuálne

dáta z každoro

þ

ného prieskumu, ako aj harmonizovane spracované údaje a z nich

vy

þ

íslené ukazovatele, ktoré možno použi

Ģ

na

ć

alšie výskumy rôznych aspektov

podnikania a jeho dynamiky, ako aj pre medzinárodné porovnanie. Slovensko

v rámci GERA zastupuje od roku 2010 Fakulta managementu Univerzity

Komenského v Bratislave.

Slovenský GEM tím doteraz spracoval viaceré aspekty komplexnej

problematiky podnikania podložené analýzami využívajúcimi dáta GEM

a prezentoval ich vo viacerých publikáciách. Cie

Đ

om tejto odbornej monografie je

charakterizova

Ģ

jednak dynamiku podnikania a podnikate

Đ

ského prostredia na

Slovensku na základe GEM dát vychádzajúcich z dvoch druhov prieskumov -

prieskum na dospelej populácii (APS) a expertný prieskum (NES) - za ostatné tri

roky (2014, 2013, 2012), ako aj charakterizova

Ģ

pozíciu Slovenska v medzinárodnom